Andra rapporten: Läget i vården i Region Stockholm

Det är ett mycket ansträngt läge inom vården i Region Stockholm. Fem av sex akutsjukhus är nu i stabsläge; det gäller Södersjukhuset, Norrtälje sjukhus, Södertälje sjukhus, Capio S:t Görans sjukhus och Danderyds sjukhus. Flera virus som covid-19, influensa, RS-virus och vinterkräksjuka är i omlopp. Sjukfrånvaro bland våra medarbetare gör situationen än mer ansträngd.

- Det är mycket viktigt att stanna hemma om du har förkylningssymtom. Det är också viktigt med handhygien och jag vill uppmana alla att tvätta händerna ofta. Om du är sjuk så ring 1177 så kommer du att få hjälp med att söka vård på rätt ställe, säger chefläkare Johan Bratt.

- Många reser i jultider. Om du är frisk kan du träffa släkt och vänner men om du har minsta förkylningssymptom så ska du stanna hemma. Se till att du vaccinerar dig med de erbjudanden som finns mot covid-19 och för riskgrupper och dem över 65 år även mot influensan så du minskar risken för att bli allvarligt sjuk.

- Du som är frisk och har möjlighet vill jag uppmana att ge blod. Över julhelgerna behövs ofta mer blod än vanligt på sjukhusen så om du kan bidra så gör gärna det.

Nödvändiga åtgärder vidtas

Chefläkarna och sjukhusdirektörerna i Region Stockholm följer utvecklingen och träffas regelbundet för att vidta nödvändiga åtgärder och avlasta verksamheter med särskilt svår situation.

- Varje sjukhus arbetar intensivt för att säkra upp sin bemanning och flera akutsjukhus har ökat antalet vårdplatser.

- Kapaciteten gällande sjuktransporter ökas. Ambulansen får hjälp av inhyrda saneringsteam för att sanera ambulanser som transporterat smittade, eller misstänkt smittade med covid- 19.

- Fokus ligger på den akuta och nödvändiga vården och planerad sluten och öppenvård som kan vänta utan medicinska risker skjuts fram.

- Förstärkning av den geriatriska vården genom att sluten palliativ vård och sluten rehabiliteringvård tar geriatriska patienter från akutsjukhusen.

- Närakuterna kommer att vara öppna under alla helger som vanligt mellan 8-22.

Stort behov av blodgivare inför jul

När många är lediga och reser bort sjunker blodlagret snabbt. Alla blodgrupper behövs. Sammantaget leder detta till ett stort behov av blodgivare. Om du är 18-60 år och frisk är chansen stor att du kan ge blod. Redan blodgivare? Boka din tid eller anmäl dig här: https://geblod.nu/boka-tid/