Tempechips vann Ät!Stockholm 2022

Idag gick matinnovationstävlingen Ät!Stockholm av stapeln. Tävlingen syftar till att uppmärksamma nya, innovativa och hållbara livsmedelsprodukter som baseras på svenska råvaror.

I år blev vinnaren Hallstavik Tempe med produkten ”Tempechips på svenska baljväxter”. Övriga tävlande produkter var bland annat svensk sambosa, bredbar salami, exotiskt svenska kombuchadrycker, insektsfärs, naturlig premiummjukglass, ramslökskapris, svensk trädgårdspralin och omelettish.

Tävlingen arrangeras bland annat av Region Stockholm och är en del i regionens arbete för hållbar utveckling, ökad innovation, minskad klimatpåverkan och stärkt konkurrenskraft hos små och medelstora företag.

Priserna delades ut vid den livesända finalen av Ät!Stockholm 2022 av Gustav Hemming (c), regionråd, Region Stockholm, Sven-Erik Österberg, Landshövding i Stockholms län och Boel Godner (s), kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.

Tävlingen arrangeras förutom av Region Stockholm även av Södertälje kommun, Länsstyrelsen i Stockholm och MatLust Utvecklingsnod.