Stockholms landsbygd behöver statligt bredbandsstöd

Region Stockholm befarar att det statliga bredbandsstödet kan komma att strypas för Stockholms län och har därför vänt sig till regeringen för att vädja om fortsatt statligt stöd.

I Stockholms län har över 98 procent hushållen tillgång till snabbt bredband. Bredbandsutbyggnaden på Stockholms landsbygd är dock näst lägst i landet. Över 7 000 hushåll där saknar närhet till bredband med 1 Gbit/s. Hittills har det statliga bredbandsstödet gjort det möjligt att successivt bygga ut bredband i skärgården och andra avlägsna delar av länet.

- Marknadens aktörer menar att det i princip är ekonomiskt omöjligt att bygga ut bredband till länets landsbygd utan stöd. Utan statliga medel kommer den digitala klyftan mellan tätorter och landsbygd och skärgård kvarstå. Det är därför av yttersta vikt att Stockholms län även fortsättningsvis inkluderas i stödmodellen, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör, Region Stockholm.

Bakgrunden är att Post- och telestyrelsen i sin återrapportering av regeringsuppdraget ”Satsning på utbyggnad av bredband i områden med särskilda utmaningar” föreslår att län som redan uppnått det nationella målet om 98 procents utbyggnadsgrad skulle kunna uteslutas från det statliga bredbandsstödet.

-  Det är svårt att se logiken i att kommuner med stor landsbygd och låg utbyggnadsgrad ska missgynnas för att de råkar tillhöra samma län som storbefolkade tätortskommuner. Exempelvis kan nämnas att Norrtälje och Nykvarn har en utbyggnadsgrad med 56 respektive 40 procent på landsbygden, säger Anton Västberg.

Fakta:

• Stockholm är Sveriges tredje största landsbygdslän, med cirka 160 000 invånare utanför tätorterna.
  • 2021 gick 172 miljoner av det statliga bredbandsstödet till projekt i Stockholm. Det innebär att Stockholm beviljades 11,2 procent av de drygt 1,5 miljarderna för statligt bredbandsstöd.
  • Stödet har bidragit till att länets landsbygd har ökat tillgången till bredband med över nio procent.
  • Stockholm är idag det enda länet som nått en utbyggnadsgrad på 98 procent och som därmed skulle kunna riskera att exkluderas från det statliga bredbandsstödet.

Läs mer på regionstockholm.se