Region Stockholm åter i normalläge

På grund av snöovädret har Region Stockholm sedan måndagsmorgonen varit uppe i stabsläge och regionens särskilda sjukvårdsledning (RSSL) har nära följt läget i hälso- och sjukvården.

Under måndagskvällen gjorde regionens chefläkare bedömningen att påverkan på hälso- och sjukvården är så pass liten att stabsläget kunde avvecklas. Detta skedde kl. 20.50 och regionen är därmed åter i normalläge.

Region Stockholm rekommenderar allmänheten att söka vård precis som vanligt men att de som har möjlighet att jobba hemifrån fortsatt gör det även under tisdagen.

Fakta Regional särskild sjukvårdsledning:

Ledning på regional nivå innebär ledning och samordning av Region
Stockholms samlade resurser inom hälso- och sjukvården och samverkan
med andra myndigheter, organisationer och sjukvårdshuvudmän. Regional
särskild sjukvårdsledning (RSSL) har befogenhet att samordna verksamheter, prioritera insatser, leda personal, omdisponera resurser, mobilisera resurser som inte finns omedelbart tillgängliga, förflytta patienter och evakuera vårdenheter samt samverka med andra aktörer på lokal, regional och nationell nivå.

Fakta beredskapslägen:

De särskilda sjukvårdsledningarna kan fatta beslut om i vilket
beredskapsläge krisledningen ska vara i. De tre beredskapslägena är
stabsläge, förstärkningsläge och katastrofläge.

Stabsläge

Beredskapsläge som innebär att en särskild sjukvårdsledning håller sig underrättad om läget, vidtar nödvändiga åtgärder och följer händelseutvecklingen.

Förstärkningsläge

Beredskapsläge som innebär att en särskild sjukvårdsledning vidtar åtgärder för förstärkning av vissa viktiga funktioner.

Katastrofläge

Beredskapsläge som innebär att en särskild sjukvårdsledning vidtar åtgärder för förstärkning av alla viktiga funktioner.