Nytt styre för Region Stockholm presenterat

Nu finns en överenskommelse om vilka partier som ska styra i Region Stockholm. Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet har kommit överens om att styra tillsammans och har samtidigt inlett ett samarbete med Vänsterpartiet.

Regionfullmäktige sammanträder 18 oktober

Den 18 oktober har regionfullmäktige sitt första möte med de nyvalda ledamöterna. Då väljs också regionråden från de partier som enats om att styra Region Stockholm under kommande fyra åren. Samtidigt väljs oppositionsregionråd för de partier som kommer att vara i opposition.

Läs mer här om vad som händer under hösten efter det slutliga valresultatet:

Mandatfördelning i nya fullmäktige efter valet 2022

Det nya regionfullmäktige kommer att ha åtta partier representerade, samma partier som under den förra mandatperioden.

• Socialdemokraterna 50 mandat
  • Centerpartiet 9 mandat
  • Miljöpartiet de gröna 6 mandat
  • Vänsterpartiet 18 mandat
  • Moderaterna 31 mandat
  • Kristdemokraterna 10 mandat
  • Liberalerna 9 mandat
  • Sverigedemokraterna 16 mandat

Ett mandat är detsamma som en plats i fullmäktige i Region Stockholm. Totalt finns 149 mandat och för att uppnå en majoritet krävs 75 mandat.