Kultursommarjobb till 164 ungdomar i nio kommuner

Under sommaren 2022 möjliggjorde Region Stockholm för 164 ungdomar i åldrarna 16-19 år att prova på konstnärliga yrken inom dans, film och musik.

Kultursommarjobben genomfördes i nio olika kommuner i Stockholms län: Botkyrka, Huddinge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Nynäshamn, Solna, Tyresö och Österåker.

Botkyrka kommun samarbetade till exempel med Subtopia och erbjöd sommarjobb inom film och dans. I Tyresö och Nynäshamn satsade man på att låta ungdomar sommarjobba som musiker och uppträda för äldrevården och även för en offentlig publik. I Solna stad fick ungdomar kultursommarjobb inom både dans, film och musik.

Inför nästa år hoppas Region Stockholm kunna erbjuda ännu fler platser och även fler kulturuttryck, till exempel hemslöjd.

Kultur i Region Stockholm