Delårsrapport: Pandemins effekter på det kollektiva resandet fortsätter påverka resultatet
Resandet med kollektivtrafiken i Stockholm har under året återhämtat sig något och under sommaren stabiliserat sig runt 80 procent av 2019 års nivåer. Resultatet fram till och med augusti visar minus 592 miljoner kronor.
Trafikförvaltningen har under 2022 fortsatt att fokusera på att locka tillbaka resenärerna efter pandemin. Under våren har det gröna SL-kortet lanserats på bred front. Idag sker mer än 85 procent av alla biljettköp i det nya biljett- och betalsystemet, där närmare 100 000 resenärer använder betalkortet dagligen för att köpa enkelbiljett och omkring 500 000 resenärer reser med det gröna SL-kortet. Som ett led i att få tillbaka resenärer efter pandemin fick 160 000 ungdomar kostnadsfria sommarlovskort.
I augusti startade ett längre försök att förbättra framkomligheten för stombusslinje 4. Resenärer med biljett köpt med betalkort, i appen eller på ett grönt SL-kort kan nu blippa sig ombord via alla dörrar under helt ett år. Under sommaren har 15 elbussar börjat rulla i Stockholms innerstad. Det beror på ett tillägg till avtalet med Keolis för busstrafiken i innerstan och på Lidingö. Från den 22 augusti är det Transdev som kör bussarna i Norrtälje.
Andelen nöjda resenärer är 85 procent för trafiken på land och 95 procent för skärgårdstrafiken. Även tryggheten når uppsatta mål. Under perioden uppmättes 75 procent trygga resenärer bland de som reser ensamma på kvällar och helger i SL-trafiken. Resultatet är det högst uppmätta någonsin i SL-trafiken.
Att öka tryggheten i kollektivtrafiken är prioriterat område för trafikförvaltningen. Fler trygghetskameror är på väg upp i buss- och spårvagnstrafiken. På Röda och Gröna linjen pågår Pilotprojektet Trygg station där åtgärder som är snabba och enkla att genomföra ska bidra till att öka den upplevda tryggheten. Samtidigt pågår aktiviteter som fokuserar på kvinnors trygghet.
Sedan restriktionerna släpptes i februari har det skett en viss återhämtning i resandet men det är ännu inte tillbaka på den nivå som var innan pandemin. Antalet genomsnittligt påstigande en vanlig vardag uppgår till 2,1 miljoner vilket är en minskning med 25 procent jämfört med normalåret 2019. Under sommaren har den siffran legat på 20 procent. Resandet med lokalbana och pendeltåg har återhämtat sig mer än det för buss och tunnelbana. Jämfört med Göteborg och Malmö har återhämtningen gått långsammare i Stockholm, vilket bedöms bero på att en större andel arbetar på distans.
Resultat och prognos för trafikförvaltningen
Biljettintäkterna ligger fram till och med augusti 1 239 miljoner kronor under budget. Resultatet per augusti visar minus 592 miljoner kronor, vilket understiger periodens budget med 792 miljoner kronor. Om man räknar bort uteblivna biljettintäkter och statsbidrag är prognosen för helåret 144 miljoner kronor, vilket understiger budget med 260 miljoner kronor. Den negativa avvikelsen beror på omvärldsfaktorer som ökade bränslepriser och höjda räntor, som trafikförvaltningen inte kan påverka.
Resultat för färdtjänsten
Färdtjänsttrafikens kostnader har minskat till följd av färre antal resor. Resultatet per augusti hamnar på 232 miljoner kronor, vilket är 187 miljoner kronor högre än budget.
Trafiknämnden har den 27 september godkänt trafikförvaltningens delårsrapport och färdtjänstens rapport behandlas i färdtjänstnämnden den 29 september.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Blåeld, sandvita och färgkulla främjar pollineringen utmed kollektivtrafikens tågspår
Gröna banvallar kan främja ekosystem och förebygga skred. Därför har ungefär 3000 kvadrat anlagts intill spårtrafiken och nya sträckor planeras.