Region Stockholms månadsrapport för juli, 2022

Prognosen för 2022 är fortfarande ett resultat på 1 487 miljoner kronor, vilket motsvarar 1,6 procent av samlade skatteintäkter och nästan når upp till definition av god ekonomisk hushållning på två procent. Det framgår av Region Stockholms månadsrapport för juli, 2022. I samband med delårsrapporten görs en ny prognos för året.

Säsongsvariationen inom regionens verksamheter innebär normalt lägre kostnader under semesterperioden, vilket förändras under den verksamhetsintensiva hösten. Därför ska resultatet i juli tolkas med stor försiktighet och speglar inte förväntat resultat för helåret.

Region Stockholm redovisar ett resultat på 3 843 miljoner kronor per juli 2022. Större poster som påverkat resultatet positivt under perioden är högre skatteintäkter och statsbidrag på sammanlagt 2 800 miljoner kronor, samt lägre avskrivnings- och finansiella kostnader på cirka 400 miljoner kronor.

Merkostnader för covid-19 inom hälso- och sjukvården och minskade intäkter inom kollektivtrafiken har till och med juli parerats av ökade statsbidrag, lägre kostnader för regionstyrelsen och koncernfinansiering samt lägre kostnad för köpt trafik

Region Stockholm har landets kortaste vårdköer, samtidigt har pandemin orsakat ett uppbyggt vårdbehov kopplat till viss planerad vård som fått anstå till förmån för akut vård under pandemin.

Inom kollektivtrafiken har en återhämtning av resenärer skett men är ännu inte i den nivå som var innan pandemin och biljettintäkterna ligger fram till och med juli cirka 1 100 miljoner kronor under budget.

Ett antal fastighetsförsäljningar har genomförts som genererat reavinster på närmare 150 miljoner kronor.

Utblick

Inför 2023 bedöms de ekonomiska förutsättningarna försämras med anledning av kraftigt höjda pensionskostnader, högre avgifter inom kommunalekonomisk utjämning samt kostnadseffekterna av en högre inflation.

Den kraftigt ökande inflationen, som i juni uppgick till 8,7 procent, samt ett nytt pensionsavtal innebär att Regionen Stockholms kostnader för pensioner väntas öka med 4 500 miljoner kronor nästa år och avgifter inom kommunalekonomisk utjämning väntas öka med cirka 2 800 miljoner kronor.