Stålbro till Tvärbanan lyftes på vid Solvalla
I helgen 23-24 juli lyftes stålbron vid Solvalla på plats. Den går över Mälarbanans spår och parallellt med Ulvsundavägen.
Stålbron utgör skelettet till den kompletta bron. Den ska kläs in i betong innan det är dags att lägga på tvärbaneräls.
Brodelen över Mälarbanan är ca 160 m lång och består av 3 så kallade fack. Hela bron består av 23 fack och blir närmare 700 m lång.
Fakta om bron
Solvallabron är en komposit stål- och betongbro där underdelen utgörs av en stålkonstruktion och överbyggnaden (farbanan) består av traditionell platsgjuten betong.
Stål och betong verkar här på ett optimalt sätt tillsammans, där stålet tar dragkraft och betongen tryckkraft. Materialen samverkar via tvärkraftsarmering (studs) som är en del av stålkonstruktionen.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Blåeld, sandvita och färgkulla främjar pollineringen utmed kollektivtrafikens tågspår
Gröna banvallar kan främja ekosystem och förebygga skred. Därför har ungefär 3000 kvadrat anlagts intill spårtrafiken och nya sträckor planeras.