Biolabb #4: Talanglabb för biografer under Bergmanveckan 2022

Under Bergmanveckan på Fårö genomfördes Sveriges första talanglabb för biografer. Labbet är en del av satsningen Biolabb, en utvecklingsplattform för Sveriges biografer, och arrangerades av filmkonsulenterna i Region Stockholm tillsammans med Film i Skåne och Film i Sörmland.

Biografer från hela landet kunde under våren 2022 ansöka om att delta i labbet, genom att lämna in ett utvecklingsprojekt. Labbets innehåll skräddarsyddes sedan utifrån utvecklingsprojekten. Fyra verksamheter – Bio Bristol (Sundbyberg), Årsta Folkets Hus bio (Stockholm), Cnema (Norrköping) och Kino (Lund) – deltog i labbet, som pågick i tre heldagar parallellt med Bergmanveckan på Fårö.

Biolabb #4 gästades av Olle Agebro som diskuterade varumärkesstrategi och Jonas Pedersen Hardebrandt som höll i ett seminarium om publik och lojalitet. Deltagarna besökte också programpunkter i Bergmanveckans festivalprogram och träffade unga filmskapare för att gemensamt prata om filmens möte med publiken.

Bergmanveckan innebar möjlighet att knyta kontakter med filmbranschen och möta kollegor från hela landet. Den årligen återkommande sommarfestivalen arrangeras av Stiftelsen Bergmancenter på Fårö. Ingmar Bergman flyttade till Fårö på 1960-talet och Bergmanveckan är en hyllning till hans konstnärskap, med filmer, föreställningar, samtal och föreläsningar. En mängd svenska gäster deltar i de olika punkterna och festivalen bjuder också in utvalda internationella gäster.

Tack till Bergmancenter och Film på Gotland som bidrog till att skapa förutsättningar för inspirerande och kreativa dagar på Gotland och Fårö.