Ny upphandling av vård vid S:t Görans sjukhus

Region Stockholm påbörjar nu upphandlingen av den framtida vårdverksamheten vid S:t Görans sjukhus. Upphandlingen ska vara klar innan 2026 då nuvarande vårdavtal löper ut. Nämnden har idag beslutat om grundläggande förutsättningar för upphandlingen.

Förutsättningarna ska främja konkurrenskraftiga anbud och ge en möjlighet till smidig avtalsövergång vid ett eventuellt leverantörsbyte.

Det innebär att upphandlingen ska utformas så att en aktieöverlåtelse sker vid verksamhetsövergång till ny avtalspart i och med att ett nytt vårdavtal tecknas.  I praktiken betyder det att personal vid sjukhuset, tillgångar, avtal och journaler följer med i samband med en verksamhetsövergång, till den vårdgivare som ingår det nya avtalet med Region Stockholm.

Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår vidare att vårdavtalet ska gälla minst åtta år med rätten för Region Stockholm att förlänga avtalet med minst fyra år. Totalt alltså en potentiell avtalsperiod på som kortast åtta år men betydligt längre om parterna är intresserade av fortsatt samarbete.

- Upphandlingen kräver stort engagemang från anbudsgivare och Region Stockholm. Ett så långsiktigt vårdavtal med möjlig förlängning motiverar anbudsgivare att lämna in väl underbyggda och konkurrenskraftiga anbud. Det ger också förutsättningar för vårdgivare att planera sin verksamhet och främjar goda samarbete mellan parterna. Målet är som alltid en god och säker vård för våra patienter, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Anders Ahlsson.

Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår regionstyrelsen att föreslå regionfullmäktige att besluta om förutsättningarna för upphandlingen av vården vid S:t Görans sjukhus. Fullmäktige förväntas ta ställning efter sommaren.