It-störning i journalsystemet TakeCare

Sedan 12-tiden pågår en IT-störning i Region Stockholm som berör flera vårdgivare. Det gäller journalsystemet TakeCare och vårdens medarbetare övergår till manuella reservrutiner.

Störningarna innebär att det inte går att skriva in nya uppgifter i journalerna. Det finns en läskopia tillgänglig så behandlande vårdpersonal har tillgång till journalerna men kan inte föra in nya uppgifter.

Felsökning av it-miljön pågår. Det finns i nuläget ingen prognos för när problemen kan vara åtgärdade.

Region Stockholms regionala särskilda sjukvårdsledning, RSSL, har aktiverat stabsläge för att följa utvecklingen och ha beredskap att genomföra åtgärder och fatta de beslut som behövs.

Som invånare är det alltid bäst att kontakta 1177 om man har frågor kring sin egen vård. Är det ett livshotande tillstånd gäller som alltid att kontakta 112.