Ökad takt krävs i omställningen för Stockholms län

Idag släpper Region Stockholm och Länsstyrelsen i Stockholms län den uppdaterade koldioxidbudgeten för Stockholms län år 2022. Koldioxidbudgeten visar vilket utsläppsutrymme länet har och vilka utsläppsminskningar som bör göras för att kunna uppnå Parisavtalets överenskommelse.

Den uppdaterade koldioxidbudgeten har tagits fram med hjälp av Klimatsekretariatet och Uppsala universitet. Den förra budgeten togs fram 2018 och har nu uppdaterats för att fortsätta vara ett relevant underlag för länets klimatarbete.

Den uppdaterade budgeten visar bland annat att:

• Utsläppen i Stockholms län behöver minska med minst 12% årligen för att länet ska kunna bidra till att nå Parisavtalets mål. Procentsatsen är däremot dynamisk och kommer att minska eller öka beroende på vilka åtgärder som görs i länet.
  • Om utsläppen i länet fortsätter med nuvarande utsläppstakt är budgeten förbrukad inom sju år.

Utsläppen måste minska snabbare

Region Stockholm och Länsstyrelsen i Stockholms län arbetar kontinuerligt med att bidra till att minska länets utsläpp men det är tydligt att utsläppen måste minska snabbare för att länet ska kunna hålla sig inom budgetens ramar.

- Koldioxidbudgeten är ett bra hjälpmedel för att beskriva de utsläppsminskningar som behövs i länet för att uppfylla länets del av Parisavtalet. Den förklarar däremot inte hur dessa minskningar ska ske, utan det är upp till länets aktörer att själva agera enligt budgetens rekommendationer. Här kan Region Stockholm och Länsstyrelsen i Stockholms län vara föredömen i det arbetet, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör, Region Stockholm.

Rapport Koldioxidbudget 2022, Stockholms län