Hur kan hälso- och sjukvården se ut i Stockholm 2040?

Slutrapporten från långtidsutredningen Hälso- och sjukvården 2040 har lämnats till hälso- och sjukvårdsnämnden. Utredningen består av framtidsanalyser och fokusområden som ska ge en vägledning för det fortsatta arbetet med att utveckla hälso- och sjukvården. Med detta som underlag kan uppdrag och beslut formuleras, till exempel om strategier och konkreta förändringar inför framtiden.

Att blicka framåt är svårt och sedan utredningen tillsattes har en pandemi och ett förändrat säkerhetspolitiskt läge påverkat förutsättningarna för arbetet.

- Vi är ödmjuka inför framtiden och inser att mycket kommer att ändras fram till 2040. Vården utvecklas i snabb takt med nya behandlingar och nya sjukdomar, samtidigt som andelen äldre ökar. Det är viktigt att vi arbetar aktivt med att hitta lösningar till de utmaningar vi ser fram till 2040, säger Anders Ahlsson, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Utredningen lyfter två stora dimensioner av osäkerheter i sitt arbete. Dimensionerna lägger grunden för fyra scenarier som utredningen presenterar, där grad av digitalisering och kompetensutveckling påverkar utvecklingen i olika riktning.

- Den tekniska utvecklingen går fort och kan radikalt påverka förutsättningarna för vården. Vad det gäller kompetensförsörjningen behöver vi kombinera det djupt meningsfulla och spännande med att arbeta inom hälso- och sjukvård med en god och hållbar arbetsmiljö. Kompetensförsörjningen är en långsiktig och komplex fråga där vi måste vidta en rad åtgärder för att hamna i bra balans år 2040, fortsätter Anders Ahlsson.

En av de utmaningar som tas upp i utredningen är befolkningstillväxten. Fram till 2040 kommer befolkningen att öka i regionen med nästan 600 000 invånare. Till detta kommer att antalet äldre, bland vilka vårdbehoven är som störst, ökar påtagligt.

- Ett ökat behov av hälso- och sjukvård gör det särskilt angeläget att skapa smidiga, sömlösa övergångar mellan olika vårdformer. Ett gott omhändertagande av våra äldre blir en av de viktigaste frågorna för framtiden. Det kräver fortsatt bra och nära samarbete mellan kommuner och regionens olika vårdgivare, säger Anders Ahlsson.

Områden viktiga att fokusera på

Som ett resultat av utredningens framtidsspaningar har följande områden identifierats som särskilt viktiga att fokusera på under de kommande åren.

• Vård och hälsa efter behov
  • Arbetsformer och digitalisering
  • Kompetensförsörjning och kompetensutveckling
  • Nya läkemedel och ny medicinteknik
  • Forskning och innovation
  • Finansiering av det offentliga åtagandet.

Utredningsarbetet

Slutrapporten speglar även utredningsarbetet, som har drivits av en projektgrupp vid hälso- och sjukvårdsförvaltningen i samarbete med interna och externa aktörer. Grundläggande arbetssätt har varit att studera trender över de senaste 20 åren och göra bedömningar av hur de kan utvecklas över nästa 20 år. Utifrån det har utmaningar kartlagts och fokusområden identifierats. Utredningen har rapporterat till en parlamentarisk grupp bestående av två ledamöter från varje parti i regionfullmäktige och till en styrgrupp.

Slutrapport från långtidsutredningen Hälso- och sjukvården 2040, HSN 2021-2001

Läs mer om Hälso- och sjukvården 2040