EU-projektet SmartEdge närmar sig sitt slut

I fyra år har Region Stockholm deltagit i ett EU-projekt, SmartEdge. Projektet fokuserar på att energieffektivisera fastigheter, både befintliga och nyproducerade. Under året avslutas projektet och idag anordnas en slutkonferens med Region Stockholm som värd.

Arbetet är en pusselbit i länets klimatarbete och resultatet från projektet har visat att det finns både miljö- och ekonomiska vinster med att göra energibesparingar inom fastighetssektorn vilket kommer att bidra positivt till genomförandet av RUFS 2050.

Projektet har bl a resulterat i

I Stockholm har projektet identifierat hur viktigt det är att samla intressenter inom fastighetsförvaltning för att dela information och samverka för att öka energieffektiviseringen i både det befintliga byggnadsbeståndet och vid kommande byggnationer. Klimatarena Stockholm som lanserats av Region Stockholm och Länsstyrelsen kommer att ta över ansvaret med att skapa en plattform för aktörer inom fastighetsbranschen. Arenans syfte är att ta ett samlat grepp om arbetet med att länet ska bli klimatneutralt. Som ett första fokusområde för arenans arbete kommer bygg- och fastighetsbranschen att vara tillsammans med transportsektorn.

- Även om projektet lider mot sitt slut ser vi positivt på att resultatet kan föras vidare inom Klimatarenan. På så vis kan vi bidra till att fastighetssektorn minskar sin energianvändning, med lägre driftkostnader och klimatpåverkan som följd, säger enhetschef Martin Påhlman på Klimatenheten vid Region Stockholm.

Andra deltagande organisationer

Förutom Region Stockholm ingår sju organisationer i regionerna Oslo-Akershus, Barcelona, Brandenburg, Krakow, Milano, och Bukarest. Region Stockholm har fått ekonomiskt bidrag från EU:s strukturfondsprogram Interreg Europe för projektet.

Läs mer om SmartEdge

Klimatarena Stockholm