100 miljoner till ytterligare beredskapshöjande insatser i Stockholms län

Region Stockholm har beslutat om ett antal beredskapshöjande insatser som ska genomföras under 2022. Bland dessa ryms en satsning för att öka allmänhetens kunskap i beredskapsfrågor som är särskilt kopplat till Region Stockholms roll i situationer av kris och höjd beredskap. Regionstyrelsen har den 17 maj beslutat om ett anslag om totalt 100 miljoner kronor för att höja beredskapen. Nu påbörjas ett arbete med att förbereda för de utbildningar som ska riktas till allmänheten. Därefter kommer invånare i Stockholms län att bjudas in till att delta.

Med den ryska invasionen av Ukraina förändrades på ett radikalt sätt de säkerhetspolitiska förutsättningarna i hela Europa. Det innebär att frågor om beredskap och totalförsvar på ett annat sätt än tidigare har kommit i fokus för fler aktörer – även Region Stockholm.

Kriget i Ukraina visar också på vikten av robusthet i det civila försvaret och av att upprätthålla det psykologiska försvaret i befolkningen. Region Stockholm bedriver redan ett omfattande beredskapsarbete och en ny krisberedskapsplan ska beslutas av regionfullmäktige i juni 2022. Krisberedskapsplanen med tillhörande katastrofmedicinsk plan anger strukturen och arbetssättet för Region Stockholms arbete vid extraordinära händelser. Detta beslut kommer att medföra nya behov av insatser på olika plan.

Utifrån det nya säkerhetspolitiska läget finns skäl att genomföra ytterligare insatser för att stärka regionens egen förmåga och robusthet inom totalförsvaret. Det behövs då en nära involvering av invånarna i Region Stockholm, och nära samverkan mellan regionen, kommunerna, frivilligorganisationer och statliga myndigheter. Olika initiativ och aktiviteter för ökad kunskap om krisberedskap och totalförsvaret ska därför ske under 2022 i nära samverkan med dessa parter.

Regionstyrelsen har beslutat att avsätta totalt 91 miljoner kronor till dessa olika typer av insatser. I årsredovisning för 2021 finns dessutom ett förslag att tillföra kulturnämnden nio miljoner kronor. Det sker genom omfördelning från regionstyrelsens anslag för oförutsedda utgifter, med syfte att användas till aktörer inom kultur och folkbildning för särskilda insatser kopplat till kriget i Ukraina och för att möta människor i kris.

Det innebär att insatser på sammanlagt 100 miljoner kronor har beslutats för att öka robustheten, förmåga till krishantering och beredskapshöjande aktiviteter.

Nu påbörjas ett samarbete med frivilligorganisationer, myndigheter och organisationer som kan förbereda de utbildningar som ska hållas. Direkt därefter kommer riktade informationsinsatser att göras för att bjuda in allmänheten. Utbildningarna kommer att hållas både fysiskt och digitalt och vara tillgängliga för alla som bor i Stockholms län och som vill hjälpa till att bli en viktig del i totalförsvaret i länet.

Frågor och svar om utbildningarna

När kommer utbildningarna att starta?

Så snart som de är klara. Nu sker förberedelser och samarbeten med målet att utbildningarna ska komma igång under augusti-september 2022.

Var ska utbildningarna hållas?

Det är ännu inte bestämt men inriktningen är att ha utbildningar både fysiskt och digitalt.

Hur kommer utbildningarna att utföras?

Det får aktörerna som vi anlitar vara med och påverka. Region Stockholm kommer att försäkra sig om att utbildningarna fokuserar på ökad relevant och adekvat kunskap i beredskapsfrågor.

Vilka kommer att bjudas in?

Det är Stockholms läns invånare som bjuds in eftersom insatsen är riktad till allmänheten.

Hur kommer allmänheten att bjudas in?

Det bestäms i samråd med de aktörer som ska hålla i utbildningarna, frivilligorganisationer, myndigheter och organisationer med bäst kunskap inom området.

Vem är det som bjuder in till utbildningarna?

Det kan antingen vara Region Stockholm som bjuder in eller de aktörer som genomför utbildningarna. Det kommer att framgå vilka utbildningar som finansieras av Region Stockholm.

Vad händer nu?

Kan jag anmäla mitt intresse nu?

Vi tar emot anmälningar när vi vet vilka som praktiskt ska hålla i utbildningarna, så håll utkik på Region Stockholms webbplats och i lokala medier.