Region Stockholm behåller sitt starka kreditbetyg

Region Stockholm behåller sitt höga kreditbetyg AA+ på lång sikt och A-1+ på kort sikt. Det framgår av det oberoende kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's rapport den 4 april.

- Standard & Poor’s (S&P) bedömer att Region Stockholm kommer att klara de finansiella prövningar som uppstått till följd av två års pandemi. Region Stockholm har hanterat utmaningarna väl, har en robust ekonomi och många år av en ekonomi i balans, vilket ligger till grund för det höga kreditbetyget, säger Carina Lundberg Uudelepp, regiondirektör i Region Stockholm.

- S&P bedömer att Region Stockholm har en förvaltning av skulder och en likviditet som är tillfredsställande, underbyggd med klok och riskminimerande finansiell styrning. Med detta höga betyg har regionen goda möjligheter att också fortsätta finansiera kommande investeringar till goda villkor, säger Katarina Holmgren, ekonomidirektör och styrelseordförande för AB SLL Internfinans inom Region Stockholm.

S&P beskriver samtidigt en osäkerhet i form av makroekonomiska faktorer som påverkas av det internationella säkerhetsläget. Dessutom nämns utmaningar i form av kostnadsutjämningssystemet, där Region Stockholm betalar för andra regioner, en ökad inflation samt följder av pandemin som påverkar både hälso- och sjukvården och kollektivtrafiken. Inom hälso- och sjukvården nämns den vård som har skjutits upp och som ska tas igen och inom kollektivtrafiken noterar S&P att efterfrågan ännu inte är uppe på samma nivå som före pandemin.

S&P nämner samtidigt positiva yttre faktorer, som återhämtning på arbetsmarknaden, ökade skatteintäkter och ökad statligt stöd i samband med pandemin. Samtidigt konstaterar S&P att endast 33% av uteblivna intäkter i kollektivtrafiken på grund av pandemin har täckts av statliga stöd.

Sammanfattningsvis är likviditetshantering, minskade kostnadsökningar och stark finansiell ledning faktorer som lyfts fram av S&P som positiva grunder för Region Stockholms höga betyg. Andra faktorer som S&P väger in är ett starkt operativt kassaflöde som leder till en lägre skuldbörda, detta trots stora investeringar som är planerade de kommande åren.

Om kreditvärderingen från Standard & Poor’s

Standard & Poor's gör en kreditvärdering två gånger per år och lämnar rapport en gång om året, under april månad, som beskriver kreditbetyget. Kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's har under flera år bekräftat Region Stockholms höga kreditvärdighet. Sedan 2007 har Region Stockholm näst högsta kreditbetyg AA+ på lång sikt. Det kortsiktiga kreditbetyget är det högsta A-1+.