Positiv trend när fusket i SL-trafiken minskade under 2021
Från att ha legat på nästan samma höga nivåer som under pandemiåret 2020 sjönk fusket i SL-trafiken gradvis under 2021. Ungefär var tjugonde resa under året var en fuskresa vilket motsvarar cirka 424 miljoner kronor i uteblivna intäkter. Det informerades trafiknämnden om den 26 april.
I jämförelse mellan åren 2019 och 2020 syns mycket stora skillnader. Trafikförvaltningen uppskattar att fusket steg från cirka tre procent till ungefär 12 procent. Det beror med stor sannolikhet på åtgärder som infördes i början av pandemin, så som stängda framdörrar på bussarna och kraftigt begränsade biljettkontroller.
Till skillnad mot 2020 har SL under 2021 kunnat genomföra kontroller på alla trafikslag under alla månader. Fusket visar en tydligt avtagande trend under året vilket överensstämmer med införandet av skyddsglas, som gjorde det möjligt att öppna framdörrarna igen. Under hösten låg andelen fuskresor i linje med hur det såg ut innan pandemin och för helåret blev resultatet 5,4 procent.
Det vanligaste sättet att fuska är att resa utan biljett. 58 procent av det totala fusket 2021 gick till på det här sättet.
– Pandemin har haft stor påverkan på betalningsviljan i SL-trafiken, främst under den period som bussarna haft påstigning via bakdörrarna. Därför är det glädjande att se att vårt arbete under 2021 gav effekt, säger Babak Keshmiri, ansvarig för biljettkontrollen på trafikförvaltningen.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Öppna spärrar ska testas i tunnelbanan under 2025
Från 16 december står spärrarna öppna på Näckrosen. Under 2025 undersöker regionen hur en spärrfri miljö påverkar resenärers upplevelse och biljettintäkter.Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.