Grönt SL-kort hos SL:s ombud och spärrkiosker från 10 maj
Från 10 maj får den som köper biljett hos SL:s ombud och spärrkiosker biljetten på ett nytt grönt SL-kort. Det innebär samtidigt att ombuden inte längre laddar på de gamla Access-korten. Reskassa som finns kvar på kortet går att använda ända fram till mars 2023.
Från och med tisdagen den 10 maj börjar SL:s ombud och spärrkiosker att sälja biljetter till det nya gröna SL-kortet. Kortet lanserades i höstas och används redan av många som laddar på det själva i SL-appen.
Nu kommer det även gå att ladda på det nya gröna kortet hos SL:s ombud och spärrkiosker. Det innebär samtidigt att försäljningen till de gamla blå Access-korten upphör hos ombuden. Spärrkioskerna upphör med försäljning av periodbiljetter till Access-korten men behåller möjligheten att ladda på reskassa ett tag till. På så sätt kan resenärer som inte har nog på Access-kortet för en enkelbiljett ladda på kortet för att resa upp det innan de går över till det nya, gröna kortet.
Vi hoppas att ännu fler snabbt upptäcker fördelarna med det nya SL-kortet, som att det går att ladda på både hos ombuden och i spärrkioskerna samt i SL-appen
Har man reskassa kvar på Access-kortet går den att resa upp fram till mars 2023. Det kommer även gå att få pengarna återbetalda under lång tid framöver. Redan i dag går det att göra återköp hos SL Kundtjänsts butiker och på bemannade pendeltågsstationer.
Det kommer fortsatt gå att resa med biljetter på ett Access-kort till mars 2023, men möjligheterna att ladda på dem är begränsade.
– När vi går över från ett blått Access-kort till ett grönt SL-kort är mycket som tidigare men lite är nytt. Vi hoppas att ännu fler snabbt upptäcker fördelarna med det nya SL-kortet, som att det går att ladda på både hos ombuden och i spärrkioskerna samt i SL-appen – en biljettautomat man alltid har med sig, säger Henrik Palmér, ansvarig för biljettförsäljning på trafikförvaltningen.
I ett första skede, med start 10 maj och fram till och med den 24 juni, får resenärerna ett nytt kort utan extra kostnad när de köper sin biljett i spärrkiosken eller hos ett ombud. Därefter kommer kortet att kosta 20 kronor, samma pris som Access-kortet haft.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Blåeld, sandvita och färgkulla främjar pollineringen utmed kollektivtrafikens tågspår
Gröna banvallar kan främja ekosystem och förebygga skred. Därför har ungefär 3000 kvadrat anlagts intill spårtrafiken och nya sträckor planeras.