Ytterligare en psykiatriambulans sedan årsskiftet i Region Stockholm

Region Stockholm har utökat med ytterligare en psykiatriambulans (PAM). Nu finns två psykiatriambulanser inom ambulanssjukvården för att hantera akuta psykiatriska ärenden.

Patienten kan tack vare dessa specialenheter få ett kvalificerat akut omhändertagande prehospitalt, och därutifrån styras till rätt vårdnivå eller behandlas på plats. Uppdraget är alltså att göra en psykiatrisk bedömning på plats och hitta en lämplig lösning för personen.

- Det är mycket glädjande att vi kan utöka tjänsten med ännu en psykiatriambulans. Mycket tyder på att den psykiska ohälsan har ökat under pandemin. Under förgående år gjorde PAM-enheterna 3 963 utryckningar, vilket onekligen har haft en stor betydelse för många. Det finns professionell psykiatrisk hjälp att få, när man mår som sämst, säger Patrik Söderberg, Chefläkare för den prehospitala vården i Region Stockholm.