Rädsla för biverkningar gör att färre 18–29 åringar vaccinerar sig mot covid-19

Origo Group har på uppdrag av Region Stockholm genomfört en undersökning om inställningen till vaccination mot covid-19 bland 18–29 åringarna. Den visar att de två största anledningarna till att den här åldersgruppen har lägre vaccinationsgrad är att de är rädda för biverkningar och att de tror inte de blir smittade och sjuka.

Totalt har 69 procent av 18–29 åringarna påbörjat sin vaccination mot covid-19. Det är lägre än till exempel 16–17 åringar där 73 procent har tagit sin dos 1.

Undersökningen visar att rädsla för biverkningar är den största anledningen till att 18–29 åringarna inte vaccinerar sig. 47 procent av de som inte påbörjat vaccinationen uppger biverkningar som anledningen till att de inte valt att vaccinera sig.

- Samtliga vacciner som används är godkända, säkra och effektiva mot covid-19 viruset. Det har getts mer än en miljard doser inom EU av de här vaccinerna. De biverkningar som har upptäckts är till allra största delen milda. Det vanligaste är att du kan känna lite smärta i armen och sjukdomskänsla, men det brukar gå över fort, säger smittskyddsläkare Maria Rotzén Östlund.

39 procent uppger att anledning till att de inte vaccinerat sig är att de inte är oroliga för att bli smittade eller sjuka.

- Det är klart att man är ”odödlig” när man är i den här åldern. Men hittills har 89 774 personer mellan 20–29 år konstaterats smittade och många fler har varit smittade och sjuka utan att de provtagit sig. Medarbetarna i sjukvården kan berätta om hur unga personer vårdats för mycket allvarlig sjukdom och fortsatt är de ovaccinerade starkt överrepresenterade av de som behöver sjukhusvård för sin covid-19, säger Maria Rotzén Östlund.

Om undersökningen

Den webbaserade enkäten har genomförts av Origo Group 28 februari-5 mars. Den är besvarad av 501 personer boende i Stockholms län i åldern 18–29 år som ännu inte har tagit tre vaccinationsdoser.

Hör smittskyddsläkare Maria Rotzén Östlund svara på påståenden kring vaccineringen mot covid-19.