Vaccination med andra påfyllnadsdos (dos 4) mot covid-19

Nu har Region Stockholm fått klartecken från Folkhälsomyndigheten i arbetet med att vaccinera en andra påfyllnadsdos (dos 4) till alla boende för äldre (SÄBO), alla invånare som får hemsjukvård eller hemtjänst samt alla invånare som är 80+ (födda 1942 eller tidigare). Folkhälsomyndigheten rekommenderar start för vaccinationsarbetet vecka 8 vilket gör att vaccinationerna kommer att ges i Region Stockholm med start den 21 februari.

- Vi har planerat för att fler doser kan bli aktuella för invånarna och efter dagens klartecken från Folkhälsomyndigheten påbörjas bokning av den andra påfyllnadsdosen på vaccinationsmottagningarna den 21 februari. Alla invånare som är födda 1942 eller tidigare kommer att få ett brev med vaccinationerbjudande. De som är registrerade i appen Alltid öppet får också ett sms. Invånare med hemsjukvård eller boende på särskilda boenden för äldre erbjuds vaccination via sin vårdgivare. Regionen samarbetar med kommunerna för att informera invånare med hemtjänst. Från 7 mars kan invånare som har svårt att ta sig till en vaccinationsmottagning kontakta sin vårdcentral för att få sin vaccination där. Det endast tidbokning som gäller för den andra påfyllnadsdosen (dos 4), säger vaccinationssamordnare Magnus Thyberg.

Det är runt 130 000 personer i Region Stockholm som är aktuella för den andra påfyllnadsdosen (dos 4). Information om vaccination och dos 4 för respektive målgrupp finns att läsa på 1177.se. För boende på äldreboenden (SÄBO) samt inom hemsjukvården kommer vaccinationerna som tidigare att ske i samarbete med respektive vårdgivare. Region Stockholm kommer samarbeta med länets kommuner för att informera personer som har hemtjänst. Inga personer i den här gruppen är aktuella för drop-in vaccination utan det är bokade tider som gäller.

- En fjärde dos stärker och förlänger skyddet mot covid-19 för de personer som nu är aktuella för ytterligare vaccination. Jag rekommenderar alla där det har gått minst fyra månader sedan den första påfyllnadsdosen (dos 3) och som nu blir erbjudna dosen att tacka ja till den för att ha ett fortsatt gott vaccinationsskydd mot viruset, avslutar Magnus Thyberg.