Upp till 10 000 kr i covid-bonus till medarbetare och återhämtningsdagar i vården

Regionrådsberedningen beslutade idag att föreslå att Region Stockholms medarbetare ska få en covid-bonus på upp till 10 000 kronor för extraordinära insatser i pandemin under 2021.

De som får covid-bonusen är de som varit anställda med månadslön i Region Stockholm eller i av Region Stockholm majoritetsägda bolag. För att få bonusen ska man haft anställning med månadslön från 1 juli 2021 och fortsatt vara anställd när beslut fattas i regionfullmäktige i maj 2022. Bonusen är kopplad till medarbetarens sysselsättningsgrad och uppgår till maximalt 10 000 kr per anställd vid heltid.

Bonusen omfattar inte förvaltnings- och bolagschefer, direktörer samt personer med politiska förtroendeuppdrag och anställningar. Bonusen förväntas att betalas ut i samband med ordinarie löneutbetalning i juni 2022. Det är ett sätt att visa extra uppskattning för arbetet som gjort under pandemin. Det har varit extraordinära insatser från många människor under en lång tidsperiod.

Fyra återhämtningsdagar till personal i hälso- och sjukvården

Nämnder och styrelser för regionens egenägda vårdgivare Karolinska Universitetssjukhuset, Södersjukhuset, Danderyds sjukhus, Södertälje sjukhus samt Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) kommer även att besluta att ge sina medarbetare i vården fyra extra lediga dagar för återhämtning. Totalt berör beslutet cirka 38 000 medarbetare inom sjukvården.

Övrig information

Bonusen kommer att kosta 657 miljoner kronor.

I 2022 års budget för Region Stockholm sparas 100 miljoner kronor på central administration och lokaler. Besparingen ska gå till förbättrad arbetsmiljö för medarbetarna inom vården.