Succé för kampanjen Hela Stockholm mot pandemin

Förra veckan lanserades kampanjen Hela Stockholm mot pandemin i Järvaområdet, vilket givit tydliga resultat. Efter en vecka har antalet vaccinationer av boende i Järvaområdet ökat med 27 procent, i jämförelse med 2 procent i länet som helhet.

- En glädjande rivstart på kampanjen. Många väljer att ta sin påfyllnadsdos och vi ser också en ökning av personer som nu tar både sin första- och andra dos av vaccinet. Att kraftsamla som vi nu gör med lokala aktörer som tillsammans med oss delar kunskap om pandemin och vaccin skapar tillit och trygghet för de som tidigare varit osäkra inför att vaccinera sig , säger regionens vaccinationssamordnare Magnus Thyberg.

Under kommande tre veckor kommer regionen tillsammans med lokala aktörer anordna ännu fler aktiviteter som en del av kampanjen ”Hela Järva mot pandemin”. Den turnerande kampanjen kommer sedan under vecka 8-10 till Södertälje. Även där kommer kampanjen fokusera på bättre kunskap om vaccin , vaccinationer och vikten av att följa rekommendationer.

- Det är viktigt med en hög och  jämlik vaccinationstäckning bland alla invånare i regionen oavsett var i regionen man bor för att vi ska uppnå en jämlik hälsa bland invånarna. Jag vill rikta ett stort varmt tack till alla som bidrar och till alla de personer som väljer vaccination, det gör skillnad. Nu fortsätter vi arbetet tillsammans, avslutar Magnus Thyberg.