Stockholm står starkt men har utmaningar

Stockholmsregionen är Sveriges tillväxtmotor som står sig väl i den internationella konkurrensen och utvecklingen går i rätt riktning på flera områden. Men regionen behöver kraftsamla kring utmaningar som den ökande långtidsarbetslösheten och glappet på bostadsmarknaden.

Utvecklingen i Stockholmsregionen kommer under kommande år att påverkas av befolkningstillväxten -som fortfarande är stark men med en lägre takt än tidigare, covid-19 pandemin samt klimatomställningen.

Det visar rapporten Stockholmsregionens utveckling under 2021 - Uppföljning av den regionala utvecklingsplanen RUFS 2050 som igår godkändes av Tillväxt- och regionplanenämnden.

- Stockholmsregionen är Sveriges tillväxtmotor och en ledande tillväxt-, kultur och kunskapsregion med nästan en tredjedel av Sveriges BNP. Det är viktigt att inte ta regionens styrkor för givna. Den internationella konkurrensen är hård och förutsättningarna kan snabbt ändras. Stockholmsregionens aktörer behöver fortsätta arbeta aktivt för en fungerande bostadsmarknad, kapacitetsstark transportinfrastruktur, elkraftförsörjning, internationell tillgänglighet och tillgång till kompetens, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör i Region Stockholm.

Bostadsbyggandet har de senaste åren varit på höga nivåer ur ett tjugoårsperspektiv men når trots det inte upp till målet om 22 000 nya bostäder per år. Det finns en utmaning i att matcha bostadsutbudet med demografin. De regionala stadskärnorna i länet har däremot ett ökat bostadsbyggande och fler flyttar in än ut.

Transportsektorn står för cirka hälften av länets direkta klimatpåverkan och åtgärder behövs för att öka resandet med kollektivtrafik, gång, cykel och hållbara godstransporter. De flesta resor i länet sker fortfarande med bil och andelen ökade under pandemin.

Behovet av rätt kompetens i Stockholmsregionen är stort och växande. Samtidigt riskerar strukturomvandlingen inom ex handelsbranschen med ökad e-handel och färre fysiska butiker att slå ut personalgrupper från arbetsmarknaden, parallellt med att långtidsarbetslösheten har ökat.

Inom vuxen- och högre utbildning behövs ett tätare samarbete i planeringen av utbildningar mellan lärosäten och arbetsmarknaden.

Stockholmsregionen har en generellt sett god folkhälsa men med inomregionala skillnader i ojämlika livsvillkor och levnadsförhållanden, som förutom de direkta konsekvenserna ger samhällsutmaningar som social sammanhållning, trygghet och förtroende för myndigheter. Förutsättningarna att leva hälsosamma liv i sitt närområde skiljer sig åt mellan olika områden, där exempelvis socioekonomiskt utsatta områden har fler trångbodda hushåll, och högre exponering för buller och luftföroreningar.

I Stockholmsregionen är överföringen av el tidvis ansträngd och situationen förväntas förvärras i takt med allt större behov av el i den gröna omställningen av transportsektorn där elförsörjningen behöver säkras.

Interaktiv statistik om läget i Stockholmsregionen

- En nyhet i årets uppföljning av läget i Stockholmsregionen är att lättillgänglig statistik över indikatorerna som följs över tid nu finns på vår webbplats och som är tänkt att ge nytta i bl a kommunernas planeringsarbete, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör i Region Stockholm.

Här hittar du de statistiska indikatorerna

Statisken går bara att se om du surfar via dator. Den fungerar inte i mobil eller på surfplatta.

Rapporten om Stockholmsregionens utveckling under 2021 - Uppföljning av den regionala utvecklingsplanen RUFS 2050 (PDF)