Ny Konstväxling på Mariatorget öppnar 18 februari

Nyutexaminerad fotokonstnär från HDK Valand i Göteborg intar Mariatorgets tunnelbanestation med färg och blinkningar till konsthistorien i ny Konstväxling.

Erik Gustafsson har skapat 16 bilder för perrongernas väggar som pulserar i färg och form. De starka färgerna – magenta, crimson, eldrött och detaljer av lysande grönt och blått – är den kemiska effekten av fotografiska experiment, där konstnären Erik Gustafsson på till synes enkla vis undersöker var fotografiets gräns börjar och slutar.

Fotoserien ”Pause Between Thought and Action” har tillkommit i en lekfull process då Gustafsson låtit ljus direkt påverka ljuskänsligt papper.

På ett slumpartat sätt har han använt sig av det omkringliggande materialet i fotostudion som motiv, men även sin egen och vänners kroppar. Slutresultatet suddar ut gränsen mellan representation och abstraktion, och fotografiet får istället en möjlighet att betraktas på nya sätt.

Fotohistoriska referenser i bilderna där ljuset och människornas samspel blir till en lekfull process

”I bildserien finns referenser till den tyska ”Konkret fotografi”-rörelsen, en genre inom modernismen som fokuserar på det fotografiska mediets specifika uttryck. De figurativa bilderna är gjorda genom att fotografera slumpmässiga objekt och personer i studion, direkt på analogt fotopapper med en 8x10” storformatskamera. Därför blir bilden inverterad.

De abstrakta bilderna kallas luminogram, vilket är när ljus direkt påverkar det ljuskänsliga fotopapperet. Det som syns är en slags ljusets performativitet. Detta skulle kunna vara den mest tydliga och enklaste formen av fotografi, samtidigt som processen och resultatet kan upplevas som främmande i en fotografisk kontext.

Dessa c-printar är printade för hand i det analoga mörkrummet och framkallade i en kemisk process.”

Med blick både bakåt och framåt i fotokonsten

Erik Gustafsson (f.1987) är född i Uppsala, bor och är verksam i Göteborg. Han har en master i fotokonst från Konsthögskolan Valand. Han arbetar med analogt fotografi och ställer frågor som rör fotografiets essens utanför den dokumentära berättelsen. Gustafsson återkommer till fotografiets inneboende egenskaper, såsom yta, representation, reproduktion, och möjligheterna att uppleva tid och rum på en plan yta.

Om Konstväxlingar - kulturförvaltningens kuraterade utställningar som gör den samtida konsten tillgänglig för alla

Konstväxlingar är tillfälliga utställningar Fridhemsplan, Gärdet, Mariatorget, Odenplan, Skanstull, Slussen och Zinkensdamm. Med 13 utställningar under året är Konstväxlingar ett viktigt komplement till den fasta konsten på stationerna. Region Stockholm möjliggör att samtidskonst med stor variation och i en mängd konstnärliga uttryck kommer länets invånare samt resenärer i tunnelbanan till del.

Konstväxlingar har funnits på Mariatorget sedan 2009 med fokus på fotografiska bilder som på olika sätt belyser samtida fotokonst och visas i stort format på stationens spårväggar. Utställningarna byts ut en gång på år.

Läs mer om den fasta konsten i tunnelbanan på konst.sl.se