Kortare dosintervall mellan andra och tredje dosen

I samband med Folkhälsomyndighetens beslut att rekommendera kortare tid mellan den 2:a och påfyllnadsdosen börjar Region Stockholm nu att erbjuda allt fler möjlighet att boka sin påfyllnadsdos redan tre månader efter tagen andra dos.

- Regionen har en hög vaccinationskapacitet och vi kommer redan i slutet av denna vecka kunna erbjuda vaccinationstider till de personer som nu blir aktuella för en tredje dos, säger Magnus Thyberg, vaccinationssamordnare Region Stockholm.

För personer som har tidigare bokat vaccination genom appen Alltid Öppet kommer ett erbjudande när det är möjligt att boka tid för påfyllnadsdosen enligt de nya rekommendationerna. Informationen om bokning av vaccination finna att läsa på 1177.se som under dagen uppdateras med den nya gällande informationen.

- Påfyllnadsdosen hjälper kroppen att återaktivera immunförsvaret och förbättrar skyddet mot covid-19 viruset.  Det är angeläget att alla som nu blir aktuella för en tredje dos bokar tid och vaccinerar sig så fler snabbare kan återgå till sin vardag med arbete och skola. Har du inte vaccinerat dig med dos 1 eller dos 2 än så finns det tider även för dig, säger Magnus Thyberg.

Påfyllnadsdos rekommenderas till alla som är 18 år och äldre där det har gått minst tre månader sedan dos 2.