Konsten flyttar in på Hagaplan i samarbete med Solna och Stockholms stad

Fem konstnärer valdes ut att lämna in tävlande förslag vid utlysningen 2016. Johanna Karlins gestaltning Inflyttarna vann och produceras nu för den nya stadsdelen som ska stå klar 2030.

I den nya stadsdelen Hagastaden pågår färdigställandet av torget Hagaplan för fullt. Region Stockholms kulturförvaltning uppför ett konstverk på torget som blir den första konstnärliga gestaltningen att komma på plats i området. Verket har titeln Inflyttarna och konstnären Johanna Karlin arbetar med gestaltningsuppdraget som ska stå klart 2023.

Jag kände ett behov av att skapa ett konstverk som fick människor från hela landet att känna sig inkluderade och välkomnade. Själv är jag bosatt på Öland och kände mig vilsen i den storskaliga och påkostade miljön runt Hagastaden. Så jag utgick från något vardagligt, praktiskt och vanligt i kontrast till det exklusiva och storslagna. Mitt verk är en slags länk mellan torget och sjukhuset som allmän plats, som binder ihop det vardagliga livet och konsten ute med verksamheten och den andra konsten inne på sjukhuset.