Kampanjen Hela Stockholm mot pandemin växer

Från och med denna vecka utökas kampanjen Hela Stockholm mot pandemin till att även inkludera Södertälje. Under de tre kommande veckorna kommer regionen tillsammans med kommunen, trossamfund och lokala aktörer samverka för att sprida kunskap om vaccin och covid-19 till invånarna i Södertälje. Den mobila vaccinationskapaciteten utökas under perioden med 300 procent i kommunen.

- Den lokala kraftsamlingen är jätteviktig för att vi ska kunna uppnå en jämlik vaccinationstäckning bland regionens invånare. Jag tror det är de små samtalen där vardagen pågår som nu kan göra skillnad för dem som är tveksamma till vaccination, säger regionens vaccinationssamordnare Magnus Thyberg.

De fyra mobila vaccinationsbussarna kommer att placeras i Hovsjö, Geneta, Fornhöjden och centralt i Södertälje under kampanjperioden, vecka 8-10. Flerspråkiga hälsoinformatörer kommer också att finnas i anslutning till bussarna i området. Hälsoinformatörerna kan samtala om frågor runt vaccin, covid-19 och mer praktiska frågor som kan finnas runt vaccination.