Nu kortar vi tiden mellan 2:a och 3:e dosen

I samband med Folkhälsomyndighetens beslut att godkänna kortare tid mellan den 2:a och påfyllnadsdosen börjar Region Stockholm nu att erbjuda allt fler möjlighet att boka sin påfyllnadsdos.

Från och med idag sänker Region Stockholm gradvis tiden mellan den 2:a och 3:e dosen ner till fem månader. För Region Stockholm handlar det om ett stort antal personer som nu blir aktuella för påfyllnadsdosen. För att säkerställa möjlighet för alla att kunna boka sin påfyllnadsdos går det inte att låta alla boka på en gång utan det kommer att ske i ett antal steg.

- För dig som invånare är det enkelt. Om du har bokat din tid via appen Alltid Öppet kommer du att få ett sms när det är din tur att boka tid för påfyllnadsdosen. Boka din tid så snart du får ditt sms. All information om bokning av vaccination finns att läsa på 1177.se, säger chefläkare Johan Bratt.

- Påfyllnadsdosen stärker vaccinationsskyddet och minskar risken för allvarlig sjukdom även för omikronvarianten. Det minskar också risken för vidare smittspridning. Därför är det viktigt att de som nu blir aktuella för att kunna boka sin påfyllnadsdos tar möjligheten och bokar in den så snart som möjligt, säger Johan Bratt.

Påfyllnadsdos rekommenderas till alla som är 18 år och äldre där det har gått minst fem månader sedan dos 2.