Första uppföljningen av Region Stockholms hälsoobligation visar positivt resultat

Region Stockholm är först i världen med en ny typ av satsning, så kallad hälsoobligation, som kan förebygga ohälsa. Personer i riskzonen för typ 2-diabetes deltar sedan ett drygt halvår i ett digitalt hälsoprogram. Nu rapporteras de första resultaten från de uppföljande blodproven. Efter sex månader är 43% av de 210 första deltagarna inte längre i riskzonen för typ 2-diabetes.

Finansieringsmodellen bakom satsningen är världsunik med en så kallad Hälsoobligation. Region Stockholm har samarbetat med Skandia som är finansiär samt SEB som tagit fram den finansiella modellen. Den största vinsten är förbättrad hälsa och minskat lidande och med det kommer även en potential att undvika vård­kostnader på cirka 1,4 miljarder kronor per år om Region Stockholm kan erbjuda denna metod för att förebygga diabetes i hela länet över tid.

Programmet pågår under fem år och erbjuder personer i riskgrupp för diabetes digitala möten med en egen coach, hälsomätningar samt ett belopp att disponera på olika hälsotjänster. 925 personer i Stockholms län kommer att delta i detta hälsoprogram för att förhindra att utveckla typ 2-diabetes. Just nu deltar 756 personer i programmet som är kliniskt validerat i en studie utförd av Karolinska Institutet. Tjänsteleverantör är företaget Health Integrator som skapat den digitala plattformen och det motiverande livsstilsprogrammet. Uppföljningen hittills för de 210 deltagare som deltagit minst sex månader visar att effekten varit god. 43% av dem är inte längre i riskzonen för typ 2-diabetes.

Resultatet visar följande:

• 62% har minskat blodsockervärde
  • 13% har oförändrat blodsockervärde
  • Övriga 25% hade förhöjt blodsockervärde
  • 43% har minskat sitt långtidsblodsocker till nivåer som anses ligga under värdet för prediabetes, alltså förstadiet till typ 2-diabetes (HbA1c 42-47 mmol/mol)

I en uppföljande enkätundersökning fick deltagarna svara på frågor om sina upplevelser av programmet och 8 av 10 deltagare svarade att de mår bättre efter sex månader. Majoriteten av deltagarna svarar att de tror att de kommer att lyckas med en hållbar livsstilsförändring.