Region Stockholm förlänger fri parkering för vårdens medarbetare

Vårdens medarbetare ska kunna parkera fritt i anslutning till arbetsplatsen under pandemin utan att förmånsbeskattas. Med anledning av detta har fastighets- och servicenämnden beslutat att fortsätta med avgiftsfri parkering under nästa år så länge skattefri parkeringsförmån gäller.

Region Stockholms personal har gjort och gör fantastiska insatser varje dag i pandemin. Det är viktigt att vårdens medarbetare har möjlighet att resa med alternativa färdmedel under rusningstrafik för att följa råden. Under hösten/vintern 2021 finns en ökad smittspridning i framförallt Europa.

Region Stockholm har därför den 6 december 2021 tillskrivit regeringen och begärt en förlängning av skattefriheten för fri parkering. Den 7 december 2021 meddelade regeringen att den skattefria förmånen av fri parkering i anslutning till arbetsplatsen förlängs till och med den 31 mars 2022. Med anledning av detta har fastighets- och servicenämnden beslutat att fortsätta med avgiftsfri parkering under nästa år så länge skattefri parkeringsförmån gäller.

Redan under 2020 skrev Region Stockholm till regeringen med förslag om att avgiftsfri parkering för vårdens medarbetare under pandemin inte skulle förmånsbeskattas. I april samma år beslutade riksdagen om tillfällig skattefrihet för förmån av fri parkering i anslutning till arbetsplatsen. Det innebär att anställda som får parkera gratis vid sin arbetsplats inte ska förmånsbeskattas för det.

Region Stockholm kommer fortsatt att uppdatera alla medarbetare löpande i denna fråga genom Locum och Strategisk HR i regionledningskontoret.

Om personalparkering på Locums webbplats: Personalparkering (locum.se)