Region Stockholm driver på för förlängd slopad förmånsbeskattning för fri parkering för vårdens medarbetare

Vårdens medarbetare bör kunna parkera fritt i anslutning till arbetsplatsen under pandemin utan att förmånsbeskattas. Därför har Region Stockholms ledning tillskrivit regeringen och begärt en förlängning av skattefriheten för fri parkering.

Om medarbetare parkerar gratis eller till subventionerat pris vid sin arbetsplats är det oftast en skattepliktig förmån enligt skattelagstiftningen. Och arbetsgivaren blir dessutom skyldig att betala arbetsgivaravgift för förmånen. Eftersom det är lagstiftning är det inget som Region Stockholm beslutar om, utan regeringen och riksdagen.

Riksdagen har beslutat om en tillfällig skattefrihet för förmån av fri parkering i anslutning till arbetsplatsen under 2020 och 2021 med hänsyn till covid-19 pandemin. Det innebär att anställda som får parkera gratis vid sin arbetsplats inte ska förmånsbeskattas för det.

Region Stockholms personal har gjort och gör fantastiska insatser varje dag i pandemin. Det är viktigt att vårdens medarbetare även fortsättningsvis ska kunna ge vård på ett så smittsäkert sätt som möjligt till alla som behöver.

Redan under 2020 skrev Region Stockholm till regeringen med förslag om att avgiftsfri parkering för vårdens medarbetare under pandemin inte skulle förmånsbeskattas. I april samma år beslutade riksdagen om tillfällig skattefrihet för förmån av fri parkering i anslutning till arbetsplatsen.

Om inget nytt beslut tas som innebär en förlängning kommer fri parkering åter att förmånsbeskattas från och med 1 januari 2022. Det är alltså skattelagstiftningen och Skatteverkets regler om förmånsbeskattning som är avgörande och ingenting som Region Stockholm beslutar om.

Nu ökar smittspridningen igen och det finns ett fortsatt behov av att kunna ta sig till arbetet, särskilt för vårdpersonal, på annat sätt än med kollektiva färdmedel. Även Folkhälsomyndigheten överväger att åter ge rekommendationer att om möjligt välja andra färdmedel än kollektivtrafik.

Region Stockholm vill förlänga den avgiftsfria parkeringen vid sjukhusen för vårdens medarbetare. Men för att detta inte ska förmånsbeskattas krävs det ett nytt beslut av riksdagen. Därför har fastighets- och serviceregionrådet Charlotte Broberg skrivit brev till finansminister Mikael Damberg med en uppmaning om att förlänga skattefriheten för fri parkering ytterligare ett år.

Region Stockholm kommer att avvakta svar från finansministern och uppdatera alla medarbetare löpande i denna fråga genom Locum och Strategisk HR i regionledningskontoret.