Kommentar till SvD:s artikel om ersättning till MTR Pendeltåg
Förtydligande med anledning av Svenska Dagbladets artikel avseende ersättning för ökad produktion i pendeltågstrafiken.
Med anledning av pågående pandemi tecknade SL interimistiska avtal med samtliga trafikutövare och införde utökade extra krav på trafikproduktion. Avtalen och utökade extra krav byggde på tydliga råd och rekommendationer från regeringen och Folkhälsomyndigheten som även fördes vidare från Region Stockholm och Trafikförvaltningen gentemot trafikutövare innebärande att köra så omfattande trafikutbud som möjligt, där det centrala var att säkra leverans och punktlighet till resenärerna.
De utökade kraven genererade hög punktlighet i alla trafikslag, omkring 50.000 extra bussavgångar och ökad turtäthet med fler långa tåg i den spårbundna trafiken. Att som Svenska Dagbladet framhäva att det handlar om ”ordinarie” trafik är inte bara missvisande utan också felaktigt.
Avtalskraven på omfattande trafikproduktion medförde ökade personalkostnader för trafikutövarna, då det behövde ta in extra personal för att säkra trafikleverans även vid omfattande sjukskrivningar. Vidare innebar krav från myndigheter (Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket) ökade kostnader avseende smittskydd och arbetsmiljö till exempel genom skärpta städrutiner.
Trafikoperatören MTR presenterade ett underlag för Trafikförvaltningen i vilket de specificerade ökade kostnader med anledning av pandemin på totalt 47 miljoner kronor. Trafikförvaltningen granskade och verifierade kraven i särskild ordning. Denna granskning resulterade i bedömningen att MTR hade skälig grund för ersättning om 24 miljoner kronor för perioden till och med sommaren 2021. De ökade kostnaderna avsåg framför allt extra personal för att kunna köra full trafik och ökad trafikproduktion kopplad till fler och längre tåg, även vid sjukskrivningar. Även kostnader för arbetsmiljörelaterade insatser presenterades.
Att ersättningen för extra kostnader i Svenska Dagbladet har benämnts som ”bonus” är missvisande. Ordet används i så kallade incitamentsavtal, där incitament utgörs av bonus och vite, men ersättning för maximal och även ökad trafikproduktion som varit samhällskritisk efter särskilda krav på kollektivtrafiken är den korrekta benämningen.
Trafikförvaltningens utbetalning till MTR avser således uteslutande verifierade kostnader som uppkommit under pandemin. Dessa extra kostnader uppkom för att MTR efter kravställning levererade den trafik och de insatser som trafikförvaltningen och pandemin krävde, under de förutsättningar som fanns att hantera i form av höga sjuktal, restriktioner från myndigheter och anpassning av arbetsmiljön, som pandemin skapade.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Öppna spärrar ska testas i tunnelbanan under 2025
Från 16 december står spärrarna öppna på Näckrosen. Under 2025 undersöker regionen hur en spärrfri miljö påverkar resenärers upplevelse och biljettintäkter.Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.