Framtida IT-tjänst för 1177 Vårdguiden på telefon

1177 Vårdguiden på telefon är en viktig del i länets vårdutbud. Nu fortsätter utredning av framtida IT-tjänst efter beslut i hälso- och sjukvårdsnämnden. 

1177 Vårdguiden på telefon är en viktig del av vården i länet. För många är det en vägledning för att hitta rätt i vården och få råd kring sina symtom. I takt med att behoven förändras och vården anpassas måste även det ske vad gäller 1177 Vårdguiden på telefon. Det handlar bland annat om att säkerställa tillgängligheten för alla och hitta nya lösningar.

Inriktningen är att IT-tjänsten ska bland annat:

  • erbjuda bild, video och chatt som en del av utbudet
  • göra det möjligt att boka besök, både digital och fysiska, hos vårdgivare
  • arbetssätten ska kunna fungera med övriga delar av vården
  • koppla ihop IT-tjänsten med övriga digitala tjänster

Hälso- och sjukvårdsdirektören har fått i uppdrag av hälso- och sjukvårdsnämnden att fortsätta utreda om Region Stockholm kan ansluta sig till den IT-tjänst som ramupphandlats genom Inera AB.

Är det inte möjligt att ansluta till denna ska upphandling av IT-tjänst påbörjas. För att säkerställa fortsatt drift att tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon under tiden utredningen pågår tecknas nytt avtal med nuvarande leverantör av IT-tjänst. Avtalet med befintlig leverantör förlängs till sista augusti 2023.

En utredning av driftform har även genomförts för att se om det finns förutsättningar att genomföra en upphandling som innebär att tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon utförs av en leverantör i oberoende ställning utan att behöva frångå de kvalitetskrav som ställs på tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon. Den möjligheten finns visar utredningen.

Ta del av tjänsteutlåtandet

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera

Fler nyheter