Äntligen! Nu går tågen till Kårsta igen
12 december avslutas den sex månader långa trafikavstängningen på Kårstagrenen och tågen kör återigen hela vägen till Kårsta.
I juni startade trafikavstängningen på Kårstagrenen och sen i oktober har tågen från Stockholms östra vänt i Lindholmen. Nu är arbetena på sträckan upp till Kårsta klara och 12 december börjar tågen trafikera hela banan.
För att få en mer stabil anläggning och göra det möjligt att köra med tätare trafik har ett helt nytt signalssystem installerats på sträckan Vallentuna - Kårsta. Vi har uppgraderat kontaktledningen på cirka nio km och på delar av sträckan har vi även utfört markförstärkning samt bytt ut räls och slipers.
På sträckan mellan Lindholmen och Kårsta har vi utfört säkerhetshöjande åtgärder vid plankorsningar. Bland annat har vi förbättrat bomanläggningar och ljud- och ljussignaler där mindre vägar korsar järnvägen. I vissa fall har vi byggt ersättningsvägar för att kunna stänga de plankorsningar som inte uppfyller säkerhetskraven.
Det återstår arbeten utanför spårområdet mellan Lindholmen och Kårsta i form av markarbeten och grässådd.
Frösunda station
Vid Frösunda har vi förstärkt marken vid banan och byggt ett så kallat mötesspår. Mötesspår används för att mötande tåg ska kunna passera varandra när det bara finns ett spår på sträckan. Vi har även byggt en ny mittplattform och ett nytt teknikhus för att styra signaler och växlar. Järnvägsbron som går över Frösundaån är även utbytt mot en ny bro.
Kårsta station
Vid Kårsta station har vi rustat upp spåren och anlagt en ny gång- och cykelväg på västra sidan av spåren, från Kårstavägen fram till stationen. Ett nytt teknikhus finns på plats för att styra signaler och växlar.
Norr om stationen har vi byggt ett uppställningsspår för tåg.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Öppna spärrar ska testas i tunnelbanan under 2025
Från 16 december står spärrarna öppna på Näckrosen. Under 2025 undersöker regionen hur en spärrfri miljö påverkar resenärers upplevelse och biljettintäkter.Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.