58 miljoner kronor till projekt inom Europeiska Socialfonden

Fem ansökningar med fokus på kompetensförsörjning och kompetensutveckling av anställda samt fordonsindustrins omställning får sammanlagt 58 miljoner kronor i stöd av Europeiska Socialfonden. Det beslutade Strukturfondspartnerskapet vid sitt senaste möte som ägde rum den 2 december.

- Projekten som har beviljats medel bedöms kunna stötta arbetet att möta Stockholmsregionens utmaningar när det gäller kompetensutveckling, kompetensomställning och livslångt lärande, säger Charlotte Broberg, ordförande i Strukturfondspartnerskapet Stockholm.

Scania Stockholms projekt Scania Transformation får 17,1 miljoner kronor. Projektet ska utbilda 1 650 anställda om minskad klimatpåverkan och ett mer ansvarsfullt företagande. Syftet är att omskola och vidareutbilda medarbetare inom elektrifiering och säkerhet. Det ena spåret handlar om kompetensutveckling med syftet att förbereda företagets ledare på att leda i ständig förändring och agila system. Det andra spåret handlar om kompetensutveckling för tillverkning av elektrifierade fordon.

Hälsofrämjande arbetsliv 2.0 är ett projekt som Nynäshamn- och Järfälla kommun ska driva tillsammans, som får 8,2 miljoner kronor. Projektet ska genomföra kompetensutvecklande insatser inom organisationerna. Dels att tydliggöra arbetsplatsens uppdrag med bland annat riskbedömningar. Den andra insatsen är ett hälsofrämjande ledarskapsprogram som ger chefer fördjupad kunskap och den senaste forskningen inom arbetsmiljö.

Kunskap i framtiden är Kommunal i Stockholms läns projekt tillsammans med 11 samverkanspartners, som får 14,6 miljoner kronor. Genom kompetensutvecklingsinsatser ska medarbetare inom lokalvård, äldreomsorgen och personlig assistans öka sin anställningsbarhet och attraktivitet på arbetsmarknaden. Den mest omfattande utbildningsinsatsen gäller yrkessvenska.

Kompetenslyftet i Stockholm är Stiftelsen Fryshusets projekt i samverkan med tre av Fryshusets organisationer som får 3,8 miljoner kronor. Projektet ska utveckla kompetensen för medarbetare som arbetar med sociala frågor i allmänhet och med verksamhet för barn och unga i synnerhet.

Företagsakademin för tillväxt2 är Almega tjänsteföretagens partsgemensamma projekt tillsammans med Unionen som får 14,3 miljoner kronor. Projektet ska erbjuda små och medelstora företag med tillväxtpotential ett kompetensutvecklingsprogram.

Mer om Europeiska Socialfonden