Robin Jonsson blir Tyresös kommunkoreograf 2022

Nu är det klart att koreografen Robin Jonsson kommer att husera som kommunkoreograf i Tyresö kommun nästa år.

- Jag vill ta dansen dit där människor befinner sig och skapa verk som handlar om den digitala verkligheten, säger Robin Jonsson. Därför tror jag att anammandet av dessa teknologier kommer att höja scenkonstens relevans och plats i samhället. Flera av mina verk har drastiskt utökat dansens målgrupp och de attraherar många unga människor till att se dans.

Louise Nilsson som är kultursamordnare i Tyresö kommun hoppas att KOKO kommunkoreograf genom att arbeta innovativt kan väcka ett intresse för dans hos nya målgrupper och öka tillgängligheten till dans.  Kommunkoreografen Robin Jonsson kommer till exempel att arbeta i nära samarbete med kulturskola, fritidsgårdar, Bergfotens fritidsgård för personer med funktionsnedsättning och bibliotek.

Initiativtagare till KOKO kommunkoreograf är danskonsulenterna, men i Tyresö bidrar även filmkonsulenterna på Region Stockholm genom ett filmpedagogiskt projekt med fokus på eget dansskapande för unga.

Mer om Robin Jonsson

Robin Jonsson arbetar ofta, men inte alltid, med spjutspetsteknologi för att förhöja dansen och för att nå nya målgrupper. Han har bland annat arbetat med den mänskligt formade Roboten Alex som dansare men även skapat hela dansföreställningar i Virtual Reality. Han är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) i Bryssel.

Läs mer om Robin Jonsson på hans webbplats