Region Stockholms månadsrapport per oktober med prognos 2021

Region Stockholm redovisar ett överskott per oktober och justerar samtidigt upp prognosen för helåret 2021, som nu överstiger årets budgeterade resultat med 228 miljoner kronor. Detta framgår av månadsuppföljningen per oktober. Det som höjer prognosen jämfört med tidigare rapportering beror till stora delar på högre skatteintäkter samt att minskade biljettintäkter i kollektivtrafiken bedöms återhämta sig något under senare delen av året.

• Region Stockholm redovisar ett resultat på 2 025 miljoner kronor per oktober, vilket är 250 miljoner kronor högre jämfört med budget. Prognosen för året är ett överskott jämfört med budget på 228 miljoner kronor och är drygt 350 miljoner kronor bättre än prognosen i augusti.
  • Det ekonomiska läget i kollektivtrafiken är fortsatt ansträngt till följd av minskat resande och biljettintäkterna bedöms bli 3,8 miljarder kronor lägre än budget för 2021. Statens kompensation till kollektivtrafiken uppgår till 1,3 mdkr, vilket endast motsvarar en tredjedel av förlorade biljettintäkter.
  • Inom hälso- och sjukvården är både kostnader och intäkter högre till följd av pandemin. För testning och smittspårning av vaccinationer mot covid-19 täcks kostnaderna av statsbidrag. Andra merkostnader i sjukvården på grund av covid-19 bedöms uppgå till 2,3 miljarder kronor men finansieras endast delvis av statsbidrag.
  • Region Stockholm tillför nämnder och bolag 1,3 mdkr för de merkostnader som inte ersatts av staten, vilket delvis täcker upp för underskottet i verksamheten.
  • Prognosen för samlade skatteintäkter är 2,7 miljarder kronor högre än budget för året, vilket balanserar underskotten i verksamheterna.
    Räntekostnader i pensionsskulden avviker negativt mot budget för året med 0,5 miljarder kronor.