Region Stockholm ger tredje dos i samma åldersordning som tidigare

Räkna med samma åldersgrupper som under våren, med bokning på samma sätt. Det är beskedet från vaccinationssamordnare Magnus Thyberg när informationen om en tredje dos till fler grupper nu kommit från Folkhälsomyndigheten. Den som bor eller vistas i Stockholms län kommer att kunna boka sin tredje dos i åldersordning, på liknande sätt som under vårens stora vaccinationsinsats.

- Du som har bokat i appen Alltid öppet kan räkna med att få ett SMS när det är dags för dig att boka din tredje dos. Du behöver alltså inte själv hålla koll på när det blir din tur. Vår uppmaning till dig är att boka in dig direkt när du får SMS:et och ta tredje dosen när du blir kontaktad av oss, säger Magnus Thyberg.

- Den mest prioriterade gruppen just nu är personer födda 1956 eller tidigare. När vi har nått en god vaccinationstäckning för dos tre i denna stora grupp, kommer vi successivt att kunna släppa på andra grupper.

- Det ska gå minst sex månader mellan dos 2 och dos 3, men det är också viktigt att komma ihåg att skyddet inte upphör tvärt efter en viss tid utan att det vanligtvis minskar successivt. Den tredje dosen förstärker skyddet som du får från de första två doserna. Därför är det bra att ta sin påfyllnadsdos av skydd mot covid-19 när den möjligheten erbjuds, fortsätter Magnus Thyberg, vaccinationssamordnare i Region Stockholm.

En tredje dos vaccin mot covid-19 ger ett förstärkt och förlängt skydd mot svår sjukdom eller död. Genom att fylla på vårt vaccinskydd bidrar vi alla till att minska risken att smittan får ordentligt fäste i samhället igen. Nu behöver vården också fortsätta att återhämta sig och ge annan vård till människor som fått stå åt sidan under pandemins värsta faser.

Vaccinationen med tredje dosen pågår för fullt, samtidigt som vi fortsätter att erbjuda dos 1 och 2 till de grupper som ännu inte vaccinerat sig.