Nu startar vaccination mot säsongsinfluensa

Från och med idag och fram till 28 februari erbjuds kostnadsfri vaccination till personer som är 65 år eller äldre, är gravida eller har en kronisk sjukdom som ökar risken för att bli allvarligt sjuk av influensan. Målsättningen är så hög täckningsgrad som möjligt hos dessa målgrupper.

- I år kan fler väntas vara mottagliga och bli sjuka av influensan eftersom att influensasäsongen ifjol uteblev. Därför är det särskilt viktigt att du som riskerar att bli allvarligt sjuk vaccinerar dig mot influensan i år, säger Maria Rotzen Östlund, smittskyddsläkare Region Stockholm.

De personer som är aktuella för influensavaccination påminns på flera olika sätt om att det nu är dags för årets vaccination. De som registrerat sig i sms-tjänsten får påminnelse-sms under vaccinationsperioden, annonser kommer att synas under några veckor i Mitt i-tidningarna och annonser kommer också finnas i sociala medier och på webbsidor.

Det vaccin som Region Stockholm upphandlat är reserverat för riskgrupper och vård- och omsorgspersonal fram till den 28 februari. Invånare som inte hör till dessa grupper och betalar för sitt vaccin kan gå till valfri vaccinationsmottagning som erbjuder influensavaccination.

För mer information:

På 1177.se kan invånarna läsa allt om influensavaccination och välja var de vill vaccinera sig