Nu går reviderad länsplan ute på remiss
Den reviderade länsplanen för regional transportinfrastruktur 2022-2033 går efter beslut i regionstyrelsens länsplane- och samhällsplaneringsutskott nu ut på remiss till berörda kommuner, Länsstyrelsen och myndigheter. Remisstiden pågår till 1 februari 2022. En förändring är större satsningar än tidigare på kollektivtrafik och cykel.
I länsplanens ram av statliga medel på 10,1 miljarder kronor, en ökning med 1,6 miljarder kronor från 2018–2029, namnges investeringar för totalt 6,6 miljarder kronor. Resterande 3,5 miljarder föreslås gå till åtgärdsområden, d v s till åtgärder under 50 miljoner kronor inom alla trafikslag.
Totalt är fördelningen
- 52 procent till kollektivtrafikåtgärder
- 30 procent till vägtrafik exklusive kollektivtrafik
- 18 procent till cykelinfrastruktur.
Av de totalt 6,6 miljarder kronorna till namngivna åtgärder går:
- 64 procent, till kollektivtrafikåtgärder,
- 28 procent, till åtgärder för vägtrafik
- 8 procent till utbyggnad av cykelinfrastruktur längs statliga vägar. I planen investeras totalt 1,8 miljarder på åtgärder som ska främja cykling i länet. En stor del av det regionala cykelnätet har någon form av cykelinfrastruktur, men behöver förbättras standardmässigt.
En stor andel av de namngivna objekten som följer med från föregående plan är beslutade genom olika förhandlingar, som medfinansiering av tunnelbana Hagastaden - Arenastaden med cirka 900 miljoner kronor, tunnelbana Älvsjö - Fridhemsplan, Spårväg Syd och Roslagsbanans förlängning till City, vilka Länsplan 2022-2033 finansierar med totalt 1,7 miljarder kronor.
Åtta nya namngivna objekt för totalt cirka 760 miljoner kronor är:
- Stombuss 14, Johannelund-Sollentuna, medfinansiering till regional kollektivtrafik
- Årstaberg bytespunkt, medfinansiering till Nationell plan 2022–2033
- Väg 222 Farstabron, reversibelt körfält
- Väg 226 Rågsvedsvägen-Västra stambanan, södergående kollektivtrafikkörfält
- Väg 274, Engarns Vägskäl
- Väg 274/1004, Kulla vägskäl-Svinninge
- Väg 560 Västerhaninge - Årsta havsbad, gång- och cykelväg
- Väg 646, Gustavsberg-Ingarö, gång- och cykelväg
- De resterande 3,5 miljarder kronorna ska investeras i mindre åtgärder, där kommuner även kan söka medfinansiering för åtgärder inom kommunala vägar med upp till 50 procent.
- 37 procent föreslås gå till utbyggnad av cykelinfrastruktur på statliga och kommunala vägnät
- 30 procent till investeringar i kollektivtrafikåtgärder på statligt och kommunalt vägnät
- 23 procent till att förbättra trafiksäkerheten för samtliga transportslag på de statliga och kommunala vägnäten
- 6 procent till kapacitetsförhöjande åtgärder på befintligt vägnät.
- Vi ser länsplanen som ett medel att konkretisera och bidra till att målen i RUFS 2050 kan uppnås. Det möjliggör en mer robust region som blir mindre sårbar för störningar, minskar klimatpåverkan och bidrar till hållbar tillväxt. Vi ska se till att satsningarna på infrastruktur inom Stockholmsregionen fördelas där de gör störst regional nytta. I den reviderade planen föreslås därför medel till nya namngivna väg-, cykel- och kollektivtrafikobjekt för att minimera trängsel, öka framkomligheten och förbättra trafiksäkerheten. Planen innehåller också en stor pott för att finansiera mindre åtgärder på det kommunala väg- och cykelnätet, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör, Region Stockholm.
Om länsplanen
Länsplanen är en del av infrastrukturplaneringen i länet och beskriver hur statliga investeringar i infrastruktur ska fördelas i det regionala transportsystemet. Den nuvarande länsplanen för Stockholms län antogs år 2018 och gäller till år 2029 men revideras vanligtvis vart fjärde år efter direktiv från regeringen. Länsplanen finansierar åtgärder inom cykel, kollektivtrafik, trafiksäkerhet, kapacitet och tillförlitlighet, livsmiljö och enskilda vägar.
Utgångspunkten för arbetet med reviderad länsplan har varit att stärka kopplingen mellan länsplanen och regionens utvecklingsplan RUFS 2050 och dess tillhörande strategier som berör transportinfrastrukturen. I arbetet med att ta fram förslag till länsplan 2022–2033 har Region Stockholm hämtat underlag från Trafikverket, berörda myndigheter, angränsande län och regioner samt länets kommuner. Region Stockholm har löpande haft ett nära samarbete med Trafikverket.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Möjliga spårutbyggnader för framtidens kollektivtrafik
Region Stockholm har utrett framtidens tunnelbane- och spårutbyggnader. Ett 20-tal förslag på möjliga utbyggnader har redovisats i trafiknämnden.Ny möjlighet att söka projektmedel för hållbar regional utveckling
Mellan den 9/12 2024 - 17/2 2025 kan den som har en spännande projektidé kring hållbar regional utveckling söka pengar för sin idé hos Region Stockholm.