Mikael Ohrling tillträder som chef för vårdkoncern i Region Stockholm

Sjukvårdsdirektör Mikael Ohrling, Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) tillträder från 1 januari 2022 rollen som direktör för all egenägd vård i Region Stockholm.

Mikael Ohrling är under denna tid utlånad till Region Stockholm. Initiativet till att pröva detta kommer från lärdomar från pandemin. Detta kommer att testas i regionen under 2022.

– Målet är att kunna arbeta mer som en region, snarare än i flera olika stuprör. Där varje stuprör motsvarar i storleksordning mindre regioner, säger Carina Lundberg Uudelepp, regiondirektör Region Stockholm. Mikael Ohrling ska under 2022 etablera arbetsformer utifrån lärdomar från pandemin för att hålla i den goda utveckling som finns i dag. För att stödja den gemensamma styrningen kommer Mikael Ohrling också vara chef över vårdens direktörer vid sjukhusen och SLSO.

Nya gemensamma arbetssätt och tätare samarbete

Arbetet handlar om nya gemensamma arbetssätt och tätare samarbete för att planera och utföra hälso- och sjukvården så att all tillgänglig kapacitet nyttjas på bästa sätt. Digitala tjänster som haft stor betydelse, där SLSO varit drivande, som lett till att det tagit ett rejält kliv framåt under pandemin ska utvecklas för att göra vården ännu mer tillgänglig. Även det regionala utvecklingsarbetet kring gemensam vårdinformationsmiljö kommer fortsatt samordnas från vårdkoncernen.

Under denna period kommer Karin Persson, idag biträdande sjukvårdsdirektör och ekonomidirektör gå in som tf sjukvårdsdirektör och tillika ekonomidirektör i SLSO.

– Vi är glada att vårt bidrag i pandemiarbetet konkret kommer tas tillvara och att Karin Persson med sin stora erfarenhet fortsatt håller i ledningsarbetet under denna period, säger Barbro Naroskyin, nämndordförande SLSO.