Dosintervall förkortat för personer som är 65 år eller äldre

Nu rekommenderas ett tidsintervall om minst fem månader mellan andra dosen och påfyllnadsdos (tredje dosen) för personer födda 1956 eller tidigare. För personal inom SÄBO, hemtjänst och hemsjukvård kvarstår dosintervall på sex månader.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att tidsintervallet mellan andra dosen och påfyllnadsdos (tredje dosen) förkortas till fem månader för personer som är födda 1956 eller tidigare. Det förkortade dosintervallet innebär ett förbättrat skydd mot en förväntad ökad smittspridning av covid-19 de närmaste månaderna.

- Vi har gott om tider vid vaccinationsmottagningarna för att möta de nya rekommendationerna och jag vill uppmana alla personer som är aktuella för en påfyllnadsdos att ta den för att fortsatt ha ett fullgott skydd mot allvarlig sjukdom, säger Magnus Thyberg, Vaccinsamordnare Region Stockholm.

Inget motsvarande förkortat tidsintervall föreslås för personal inom SÄBO, hemtjänst och hemsjukvård då majoriteten av den gruppen vaccinerades tidigt inom vaccinationsinsatsen och de bör därför redan vara aktuella för en påfyllnadsdos med befintlig rekommendation om minst 6 månader från dos 2.

Region Stockholm övergår omgående till tidsintervall om minst fem månader mellan andra dosen och påfyllnadsdos (tredje dosen) för personer födda 1956 eller tidigare.

Läs mer på 1177.se