Budget 2022: Hållbarhet ska genomsyra allt arbete i Region Stockholm

Hållbarhet ska genomsyra allt arbete i Region Stockholm. Länet är ledande inom hållbarhet och har höga ambitioner att nå de nationella och regionala klimatmålen. Region Stockholm ska med stöd i länets styrkor och samarbeten lösa utmaningarna. Det handlar om långsiktighet och uthållighet, samt förändringsförmåga och vilja att ta till nya lärdomar.

Stockholm ska ta ansvar och bidra i klimatomställningen genom effektiva insatser som syftar till att minska klimatpåverkan inom regionens egna verksamheter. Stockholmsregionen ska nå nettonollutsläpp senast år 2045. Region Stockholm leder tillsammans med länsstyrelsen också arbetet för att Stockholms län ska nå utsläppsmålen. För att nå detta högt uppställda mål måste kollektivtrafiken i länet fortsätta utvecklas. I dag hör kollektivtrafiken i Stockholms län till världstoppen. Den pågående utbyggnaden av tunnelbanenätet är en viktig regional klimatinvestering för framtiden.

Sedan den 1 juli 2021 finns det inom Region Stockholm en nämnd för klimat och hållbarhet som ska bidra till att leda, stödja och samordna Region Stockholms strategiska och långsiktiga hållbarhetsarbete inom miljö, klimat och social hållbarhet samt regionalt klimatarbete genom klimatfärdplanen. Nämndens arbete ska fortsatt utvecklas under 2022.

Analyser eller konsekvensbedömningar avseende social hållbarhet, miljö och ekonomi tillämpas i relevanta beslut, styrande dokument, projekt, investeringar, inköp samt avtal.

Hållbarhet behöver integreras tidigt i processer för att minimera risken för kostsamma insatser i efterhand. Med syfte att förenkla, effektivisera och undanröja dubbelarbete inom koncernens redovisning av hållbarhetsarbetet ska relevanta, befintliga system och arbetssätt utvecklas och kompletteras i linje med hållbarhetsarbetets redovisningsbehov.

För att möjliggöra ett sammanhållet arbete med Region Stockholms ambitioner inom miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet beslutas i december 2021 om en hållbarhetspolicy och en hållbarhetsstrategi. Policyn och strategin har tagits fram utifrån en analys av relevanta regionala och globala hållbarhetsutmaningar med prioritering av områden där Region Stockholm har stor möjlighet att bidra effektivt. Under 2022 kommer en samlad riktlinje för hållbarhet att tas fram som konkretiserar genomförandet av policyn och strategin.