Budget 2022: Forskning och innovation till nytta för länets invånare

Forskningen inom Region Stockholm ska utveckla verksamheterna till nytta för länets invånare och stärka länets attraktionskraft.

Forskning möjliggör även bättre diagnostik, vård, trafik och hälsa för länets invånare. Inom Region Stockholms verksamheter genomförs ett innovationslöfte och ett forskningslöfte under mandatperioden.

Sveriges och länets konkurrensfördelar ska tas tillvara genom tillgången till biobanker, kvalitetsregister och patient- och hälsodata. Alla utförare av regionfinansierade verksamheter ska delta i forskning.

Ett nära samarbete med länets alla lärosäten är viktigt för att främja forskning inom hälso- och sjukvården och framtidens transportlösningar som kan komma dagens och framtidens invånare till del.

Samarbetet mellan Region Stockholm, sjukvården, industrin och akademin ska fördjupas för att gemensamt identifiera och avskaffa hinder som står i vägen för innovativ utveckling.

Region Stockholm samlar årligen berörda aktörer till en problem-lösarkonferens för att gemensamt avskaffa sådana hinder.