Budget 2022: De ekonomiska förutsättningarna

Pandemins effekter kommer att påverka både Stockholms län och Region Stockholm under 2022. Därför betonas det i Budget 2022 att det nu är viktigt att skapa förutsättningar och möjligheter för en stark återstart.

Under nästan två års tid har all verksamhet inom Region Stockholm präglats av pandemin och dess effekter. Region Stockholms verksamheter har stått starka och klarat påfrestningarna.

Budget 2022 uppfyller det kommunala balanskravet och det budgeterade resultatet är 142 miljoner kronor. Hälso- och sjukvårdsnämnden inklusive medlemsbidraget till Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje får en anslagsökning på 2,9 miljarder kronor jämfört med budget 2021 (motsvarande 4,3 procent) och trafiknämnden får en anslagsökning på 357 miljoner kronor (också motsvarande 3,3 procent), eftersom dessa nämnders uppdrag är Region Stockholms viktigaste verksamheter för invånarna. Det är också dessa verksamheter som har påverkats allra mest av pandemin. Anslagen till nämnder ökar med totalt 4,2 procent 2022 jämfört med Budget 2021, till 85,8 miljarder kronor.

Genom många år med en ekonomi i balans har Region Stockholm byggt upp en stabil ekonomi för att klara framtida utmaningar. Framöver kommer en dämpad befolkningstillväxt, en åldrande befolkning och kraftigt höjda avgifter till skatteutjämningssystemet att påverka ekonomin. År 2025 uppgår skatteutjämningen, det vill säga den omfördelning av länsinvånarnas skattebas som sker till andra delar av landet till strax under fem miljarder kronor, vilket är nästan lika mycket som Södersjukhusets årliga omsättning.

Dessa faktorer kräver ett effektivt nyttjande av regionens resurser. Effektiviseringar i administration och lokaler genomförs för att frigöra resurser till vård och kollektivtrafik.

Den resultatutjämningsreserv som inrättades i bokslut för 2020 ska kunna använda vid konjunkturförsämringar och underskott. Med nuvarande bedömning av skatteunderlagets utveckling kan resultatutjämningsreserven användas i det fall intäkterna i kollektivtrafiken understiger budget, den statliga kompensationen är otillräcklig och ett underskott därmed uppstår under 2022. Att de statliga bidragen till regionens ekonomi i huvudsak är tillfälliga och specialdestinerade, det vill säga får bara användas för visst ändamål, bidrar till osäkerheten och gör det svårare för exempelvis hälso- och sjukvården att planera verksamheten på lång sikt.

- Trots pandemins utmaningar kommer stockholmarna även framöver få tillgång till en hälso- och sjukvård med högre kvalitet och bättre tillgänglighet, samt en robust kollektivtrafik som går i tid. Teknikutvecklingen, nya arbetsmetoder och arbetet med att flytta sjukvården närmare patienterna kommer att bidra till att fler stockholmare får rätt vård i rätt tid. Den kraftiga utbyggnaden av den spårbundna kollektivtrafiken och insatserna för att etablera ett regionalt sammanhängande cykelvägnät kommer att öka framkomligheten i länet och bidra till en minskad klimat- och miljöpåverkan, vilket är till gagn för länets invånare. Detta är möjligt för att vi använder resurserna ansvarsfullt. Region Stockholm ska försvara och stärka Stockholmsregionens position som Europas bästa och mest hållbara region att leva i. Med prioritering av våra kärnverksamheter och satsningar klarar vi av att både återstarta Region Stockholm och bygga för framtiden, säger Irene Svenonius, finansregionråd i Region Stockholm.