Åtgärder för förlossningsvården

Förlossningssamordnare Nicole Silverstolpe har kommit överens med sjukhusledningarna och regionledningen om en rad åtgärder för att lösa situationen inom förlossningsverksamheterna. Det inkluderar målet att ha en barnmorska per födande kvinna för att få en långsiktigt bra arbetsmiljö. Det rör sig också om att se över schema och arbetstidsförläggning, möjlig rotationstjänstgöring, läkarinsatser och minskade arbetsgrupper för en ökad vi-känsla och kultur. Verksamheterna ser också över möjligheterna till ett utökat administrativt stöd och andra stödfunktioner för att de som arbetar med själva förlossningarna ska kunna göra just det i så stor utsträckning som möjligt.

Regiondirektören tillsatte i fredags den 29 oktober Nicole Silverstolpe som förlossningssamordnare. Målet är att hitta lösningar på kort sikt och presentera en process för hur attraktiviteten för arbetet vid förlossningsklinikerna ska ske på lång sikt. Ett intensivt arbete pågår och kommer att pågå under de närmaste veckorna.

- Vi vill gå medarbetarna till mötes med en rad åtgärder för att de medarbetare som har sagt upp sig ska överväga att dra tillbaka sina uppsägningar under uppsägningsperioden, säger förlossningssamordnare Nicole Silverstolpe.

-  Nu pågår ett intensivt arbete tillsammans med verksamheterna och sjukhusledningarna. Alla involverade tar situationen på största allvar och är angelägna om att vi hittar de lösningar som krävs. Jag har mandat och de verktyg som behövs från regionledningen för att kunna arbeta brett och förutsättningslöst, säger Nicole Silverstolpe.

Åtgärderna som nu arbetats fram innehåller:

• Ett arbete för att nå en barnmorska per födande kvinna
  • Se över schema och arbetstidsförläggning
  • Möjliggör rotationstjänstgöring. Några verksamheter har framgångsrikt arbetat med olika former av rotationstjänstgöring. De bästa av de lösningarna ska vi nu möjliggöra för fler kliniker. Målet är fler barnmorskor till förlossningen.
  • Möjligheter att använda läkarinsatser på olika sätt.
  • Arbeta med flöden och i mindre grupper för att använda kompetensen så optimalt som möjligt.
  • Vid behov bedöma om det krävs förstärkning av administrativa uppgifter, städning och andra stödfunktioner.

Den medicinska kvaliteten ökar och patientnöjdheten ökar och fler än 9 av 10 får föda på den förlossningsklinik som är deras förstahandsval. Så kvaliteten är inte problemet just nu - det är arbetsmiljön. Det behövs fler medarbetare inom förlossningsvården. Med en god arbetsmiljö kommer fler medarbetare att söka jobb och fler stanna kvar inom förlossningsvården.

- Att de faktiska resultaten i förlossningsvården är så bra är tack vare fantastiska insatser från medarbetarna inom förlossningsvården. Det är läkare, undersköterskor och barnmorskor som har haft det ansträngt under en längre tid och stundtals en extremt stressig arbetsmiljö. Jag är själv barnmorska och har förståelse för att de säger ifrån så tydligt som de gör nu, säger Nicole Silverstolpe.

Just nu pågår ett program för att få fler sjuksköterskor att vidareutbilda sig till barnmorskor som kan jobba inom förlossningsvården. De får full lön under utbildningen och just nu är det 65 sjuksköterskor som utbildar sig till barnmorska i det programmet.

- Situationen är väldigt olika vid våra förlossningskliniker. Jag kommer att arbeta fram fler åtgärder för att lösa situationen på förlossningsklinikerna. Det finns inte en lösning som passar alla därför måste vi ha en bred palett av lösningar och en tydlig process för de större åtgärder som vi behöver längre tid på oss att lösa, säger Nicole Silverstolpe.