Region Stockholms månadsrapport per september

Resultatet för Region Stockholm till och med september 2021 var 1 358 miljoner kronor. Det är en negativ avvikelse mot budget på 354 miljoner kronor. Jämfört med resultatet per augusti är det en förbättring, då utfallet var 392 miljoner kronor lägre än budget.

• Merkostnader i hälso-och sjukvården uppgår till 1,8 miljarder kronor per september. Statsbidrag för ersättning av merkostnader till följd av covid-19 uppgår till 800 miljoner kronor.
  • Statsbidrag för bland annat smittspårning, provtagning och vaccination uppgick till 3 miljarder kronor per september.
  • Biljettintäkter i kollektivtrafiken var 3 miljarder kronor lägre än budgeterat per september. I utfallet finns inga statsbidrag som ersätter dessa. I prognosen bedöms 1,35 miljarder kronor inkomma för helåret.
  • Skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning var 2 miljarder kronor högre än budget. Prognosen för året är 0,4 miljarder kronor bättre jämfört med den senaste prognosen per augusti.
  • Ökade räntekostnader i pensionsskulden ger högre finansiella kostnader i jämförelse med budget.

Nästa prognos lämnas i samband med uppföljning per oktober.