Region Stockholm vill ha internationell transplantationskonferens till Stockholmsregionen

Region Stockholm driver nu på för att Stockholmsregionen ska få genomföra en högt ansedd konferens om organtransplantation 2025 eller 2027. Därför skickar regiondirektör Carina Lundberg Uudelepp in ett ”letter of support”, ett stödbrev för att stödja den ansökan som Svensk Transplantationsförening har lämnat in.

Transplantationsenheten på Karolinska Universitetssjukhuset, med stöd av Svensk Transplantationsförening, har med hjälp av Visit Stockholm tagit fram en ansökan till den europeiska transplantationskongressen inom The European Society for Organ Transplantation (ESOT) år 2025 alternativt 2027. ESOT håller sin kongress vartannat år i en utvald europeisk stad och är den ledande plattformen för utbyte av bästa erfarenheter inom organtransplantation och en viktig global nätverksplats för den samlade expertisen inom transplantation. Transplantationsenheten på Karolinska Universitetssjukhuset kommer att ha en central roll om konferensen hålls i Stockholm.

– Stockholmsregionen har ett av Europas starkaste life science-kluster med medicinsk utbildning, hälso- och sjukvård, forskning och innovation i världsklass. Inom transplantation är Karolinska Universitetssjukhuset, som rankas som ett av världens främsta sjukhus, framträdande i Sverige. I regionen finns också Karolinska Institutet, ett av världens ledande medicinska universitet som vi har nära samverkan med, därför känns det förstås helt naturligt att Stockholm ska kunna stå värd för den här konferensen, säger regiondirektör Carina Lundberg Uudelepp i en kommentar.

– Vi är väldigt glada över det stöd som Region Stockholm ger vilket ökar möjligheterna att denna viktiga konferens kommer till Sverige. För vår förening är ESOT:s konferenser det viktigaste som sker i internationella sammanhang. Om konferensen blir i Stockholm så kommer det även att underlätta vår internationella samverkan. Det är normalt lättare att knyta värdefulla kontakter när man står som värd och det skulle innebära mycket för svensk transplantationsverksamhet om konferensen kommer till Stockholm, säger Svensk Transplantationsförenings ordförande Johan Nilsson i en kommentar.

Mest innovativa regionen i EU

Regiondirektör Carina Lundberg Uudelepp framhåller även i stödbrevet att Stockholms län är högt rankat när det gäller livskvalitet – att folkhälsan är god och utbildningsnivån hög. Dessutom är Stockholms län den mest innovativa regionen i EU, enligt den nyligen presenterade rankingen av EU-kommissionen. Stockholm är också en mycket populär internationell kongressdestination med bra infrastruktur som skapar både flexibilitet och effektivitet, skriver regiondirektören i stödbrevet.

Om transplantation

Transplantation innebär att en persons skadade eller sviktande organ ersätts med ett fungerande organ från en donator. En levande eller avliden person kan vara donator. Man kan även transplantera vävnad eller exempelvis benmärg. Då kan transplantatet tas från personen själv eller från en givare. Organtransplantation är ett livräddande ingrepp när alla andra behandlingsmöjligheter är uttömda.

Svensk Transplantationsförening

Svensk Transplantationsförening utgör en sammanslutning av läkare, transplantations- och patientkoordinatorer, sjuksköterskor och andra medicinska yrkesutövare från olika specialiteter med kliniskt, vetenskapligt eller yrkesmässigt intresse för organdonation och/eller transplantation av organ eller vävnader. På Europaplanet är föreningen knuten till ESOT – European Society of Organ Transplantation.

European Society for Organ Transplantation (ESOT)

European Society for Organ Transplantation (ESOT), på svenska Europeiska sällskapet för organtransplantation (ESOT) har sitt säte i Padova, Italien. ESOT grundades 1982 efter att man i samband med ett symposium i Sverige fann behovet av en organisation som bättre kunde verka för transplantationskirurgin i Europa. Sedan dess anordnas en stor konferens vartannat år.
ESOT är en tvärvetenskaplig organisation av yrkesverksamma som är involverade i alla aspekter av transplantation i hela Europa. Flera olika kommittéer inom ESOT representerar olika expertkunskaper och föreningen utgör en exceptionell möjlighet för samarbete kring transplantation.

Om konferensen och Visit Stockholms ansökan

För Region Stockholms innebär stödbrevet inga ekonomiska åtaganden. Organisationen ESOT har även angett att de står för den finansiella risken om antalet deltagare på konferensen inte skulle täcka kostnaderna. Visit Stockholm samlar fler aktörer för att stödja ansökan, däribland Stockholms Stad